Krachttraining of cardio eerst tijdens je workout?

0
299

Zowel cardio als gewichtheffen zijn essentieel voor de lichaamsopbouw, maar wanneer je beperkt bent in tijd en beiden wil doen in je toegewezen fitness tijd, met welke begin je dan?

Hier is de nummer 1 regel: Begin altijd eerst met krachttraining. De meerderheid van de Fitness-zalen hebben de neiging om deze regel te breken en je te laten starten met een cardio-oefening, gevolgd door kracht oefeningen.

Dit is niet de meest efficiënte manier om het lichaam te trainen en zal uw spiergroei en vet verlies inspanningen belemmeren. Hier zijn een paar redenen waarom.

Bekijk ook: Wat is cardio

Kracht trainingen vereisen een hoge inspanning van de fysieke energie en uithoudingsvermogen.  Daarom is het logisch dat je de meest fysieke activiteiten doet wanneer je energie het hoogst is en je meer kracht hebt.

Energie reserves

Gewichtheffen is sterk afhankelijk van uw glycogeenvoorraden, of opgeslagen energie in het spierweefsel. U zult niet in staat zijn om evenveel aan gewicht of oefeningen te doen wanneer je eerst cardio oefeningen deed,  omdat dit je zal uitputten en u te moe zal zijn bij het presteren van gewichtheffen. Wanneer je niet  genoeg energie stopt in je training, zal je spiergroei worden beperkt.

De meeste mensen gaan naar de fitness voor gewichtheffen en om gewicht te verliezen.

Starten met krachttraining is een geweldige manier om de vetverbranding te verhogen. Wanneer je krachttrainingen doet verbrand je de opgeslagen energie in je spieren, je glycogeen.

Aanrader: De verschillende vormen van cardio

Na een kracht training, is je glycogeen uitgeput omdat het lichaam zeer weinig energie opgeslagen heeft in reserve. Dan start je met de cardio-apparaten en start het verhogen van uw hartslag. Je lichaam heeft energie nodig om door te gaan en als er geen glycogeen meer is in de opslag, zal het lichaam beginnen met vetverbranding door dit te gebruiken als energie.

Probeer het zelf

Als je nog steeds niet bent overtuigd, probeer dan deze uitdaging: Kies een dag dat je normaal gesproken gaat naar de fitness en start met cardio en daarna de krachtoefeningen.

Bekijk ook: De verschillende vormen van cardio

Kies op een andere dag wanneer je naar de fitness gaat en doe eerst krachttraining, gevolgd door cardio. Zorg ervoor dat je dezelfde oefeningen doet en hetzelfde tijd neemt voor beide dagen.

Je zal zien dat je meer energie hebt voor je kracht trainingsprogramma als je deze eerst doet, en aangezien cardio veel minder energie vergt , zal je nog steeds in staat zijn om door je cardio sessie te komen zonder veel afname van de prestaties.

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER