No pain no gain – Is dit echt zo?

0
252

Je moet jezelf ongetwijfeld pushen tijdens een training, omdat je hiermee tevens je uithoudingsvermogen verbetert. Echter, degenen die in de veronderstelling zijn dat je na  of tijdens je training spierpijn moet hebben, hebben het niet bij het rechte eind.

Hoewel enig gevoel van ongemak normaal is, hoor je geen echte pijn te ervaren. Wanneer dit wel het geval is, kan het een indicatie zijn van een spierblessure. Voor de mensen die net beginnen met trainen is wat pijn na de oefeningen uiteraard begrijpelijk.

Hoewel fysiotherapeuten en artsen hebben geprobeerd deze mythe te ontkrachten, zijn er nog altijd mensen die zichzelf nog harder pushen op het moment dat zij pijn voelen, omdat ze denken dat het simpelweg zo hoort. Hoewel een training niet pijnlijk zou moeten zijn, moet het wel een uitdaging blijven.

Ook interessant: Tips voor een betere houding tijdens het trainen

Wanneer jij steeds pijn hebt tijdens het trainen, zal het nog moeilijker zijn om gemotiveerd te blijven en je aan je fitnessschema te houden.

Spieren die melkzuur opbouwen veroorzaken pijn

Verlate spierpijn is de soort pijn die je ongeveer een dag na het trainen pas voelt. Sommige mensen geloven ten onrechte dat deze pijn wordt veroorzaakt door de opbouw van melkzuur in de spieren. Deze overtuiging komt voort uit het feit dat spieren energie creëren voor samentrekkingen zonder zuurstof wanneer er intensieve training plaatsvindt.

Aanrader: 12 Symptomen van Overtraining

Hoewel het klopt dat dit proces leidt tot de productie van melkzuur, is het echter bewezen dat melkzuur kort na de training verdwijnt. Dit gebeurt voordat de pijn in de spieren daadwerkelijk tot uiting komt. Het proces van de opbouw van melkzuur gebeurt niet bij oefeningen zoals joggen of lopen, omdat de energie die hierbij wordt geproduceerd wel zuurstof gebruikt.

De pijn die ondervonden wordt in de dagen na het trainen, vooral voor de mensen die nieuw zijn in de sportschool, wordt veroorzaakt door het scheuren van de spieren. Deze microscopische scheurtjes kunnen ervoor zorgen dat de spier pijnlijk aanvoelt of ontstoken raakt.

Hoewel dit erg negatief klinkt, is deze schade noodzakelijk om zowel grotere als sterkere spieren te ontwikkelen. Doordat spieren zogenaamde eiwitketens bevatten die korter worden en samentrekken, bouwt je lichaam nieuw sterker en gezonder weefsel terwijl het zichzelf herstelt.

De manier om sterker te worden en grotere spieren te ontwikkelen is door het gebruik van zwaardere gewichten tijdens het trainen.

Luister naar je lichaam en voorkom blessures

Een belangrijke stap om uitgeputte en pijnlijke spieren te voorkomen, is het langzaam beginnen van je fitness schema en vervolgens steeds verder op te bouwen. Door je training te snel te zwaar te maken, voordat je lichaam er fysiek klaar voor is, kun je blessures oplopen waar je weken van moet herstellen.

Aanrader: De verschillende vormen van stretchen

Als je meestal met gewichten traint, neem dan een pauze en ga even op de loopband verder. Hier zullen niet alleen je spieren bij gebaat zijn, maar het zal er ook voor zorgen dat je niet gauw verveeld raakt tijdens het trainen.

Een fitness programma dat je iedere keer weer uitdaging bied, maar waar je niet constant pijn van hebt, is een programma waar je aan vast kunt houden. Op deze manier wordt je gezondheid voor de lange termijn verzekerd van succes.

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER