Pas je fitness routine aan op je beste dagen

0
175

Je hoort en ziet vaak in de sportschool het advies dat je elke set van oefeningen elke training moet afmaken voor de maximale resultaten. Dat is volslagen onzin – omdat als je elke training volledig kunt afmaken, je trainingen gewoon te makkelijk zijn. In dit artikel ligt ik dit graag toe.

Ten eerste variëren je energieniveaus elke dag, vanaf het moment dat je uit bed stapt. Schrijf het toe aan teveel slaap dat je kreeg, je bioritme, wat je gisteren hebt gegeten of zelfs wat je hebt gedroomd, maar het is een feit dat iedereen ‘goede’ en ‘slechte’ dagen heeft als het gaat om energieniveaus.

Goede en slechte dagen

Dan zijn er nog de externe factoren die je kunnen ontmoedigen. Je energie kan worden uitgeput door relatieproblemen, conflicten op het werk, financiële zorgen, slechte voedingskeuzes bij het ontbijt en de lunch, problemen met het vervoer – en ga zo maar door.

Lees ook: Oefeningen voor grotere Triceps

Tegen de tijd dat je bij de sportschool aankomt voor je dagelijkse gewichthefsessie, hoeveel energie heb je dan nog daadwerkelijk?

Vergelijk de situatie eens met dit scenario: beeld jezelf eens in dat je relaxed wakker wordt op een zaterdagochtend, dat je een gezond ontbijtje neemt en daarna op weg gaat naar de sportschool. Je kunt de hele wereld aan, je bent gelukkig en je neuriet de hele tijd in jezelf. Of op zijn minst laat je de squat kooi zien wie de baas is vandaag, toch?

Onderweg hoor je je favoriete nummer op de autoradio en je zingt lekker mee als je rijdt, je voelt een lekker briesje door het open raam terwijl de zon lekker schijnt. Je kunt nu al zien, horen en voelen – en zelfs ruiken – dat het een SUPER dag gaat worden, toch?

Verwacht je nu echt dat je dezelfde prestaties kunt leveren in de sportschool op beide dagen?

Natuurlijk niet, aangezien je energie en motivatie veel hoger zijn bij het tweede voorbeeld. De workout routine die martelend lang en moeilijk leek op de eerste dag zal je voor de wind gaan op de goede dagen, dus als de training hetzelfde is voor beide dagen houd je jezelf voor de gek.

Pas je routine aan op je beste dagen

Om ervoor te zorgen dat je het meeste uit elke training kunt halen, moet je jezelf zwaar belasten op je goede dagen – en omdat je niet weet van tevoren wat voor een dag het zal zijn, moet je je workout routine aanpassen op je beste dagen.

En wat betekent dat op een gemiddelde of een slechte dag? Je hebt gewoon niet wat er nodig is om je door je hele training te slaan op die dagen. Maar dat maakt eigenlijk ook niet uit, toch?

Bekijk ook: Gewichtheffen in een langzaam tempo

Omdat je nog steeds een geweldige training krijgt en jezelf nog steeds tot het uiterste duwt die dag. Je zult misschien niet zoveel gewicht heffen of misschien een paar van de isolatie bewegingen moeten overslaan, maar je zult nog steeds de maximale spiergroei krijgen, omdat je je spieren tot hun huidige limiet hebt belast.

Compound oefeningen hebben voorrang

Gebruik dit niet als een excuus om je trainingen eerder te stoppen, maar zorg ervoor dat je elke dag zover gaat als je kunt. Zorg ervoor dat je geen van de grote samengestelde oefeningen overslaat, maar als je gewoon de kracht niet hebt of je energie opraakt sla dan de laatste isolatie oefeningen in je routine over – maar alleen voor die dag!

Je moet je eigen baas zijn en jezelf nauwlettend in de gaten houden om niet te verslappen in de sportschool. Maar als je echt gevoel krijgt voor dit soort instinctieve training zult je echt beginnen om je spieropbouwend potentieel te zien – misschien wel voor de eerste keer ooit!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER