Probeer deze 5 oefeningen voor grotere kuiten

0
975

Kijk goed naar je kuiten. Ben je tevreden met wat je ziet? Lijkt het of iemand een grapefruit achter in je onderbeen heeft gepropt, of is daar niets om aan te spannen?

De forse groei van fitness op het Internet heeft een overvloed aan kwalitatief hoogwaardige informatie beschikbaar gesteld, maar als het over het trainen van de kuiten gaat dan roept veel van de huidige kennis vraagtekens op.

Kijk goed naar de populaire programma’s die vandaag de dag beschikbaar zijn en je zal zien dat ze elkaar tegenspreken wat betreft de kuiten. Of we worden geacht onze kuiten niet te trainen omdat ze, door andere oefeningen toch al groeien, of we worden geadviseerd om het vet van onze kuiten te branden met sets van 20/30 reps zowel op staande als zittende Calf raise machines.

Zelf raad ik het doen van een aantal isolatie oefeningen voor de kuiten (bijvoorbeeld na het doen van je benen training) sterk aan!

De calf raise machine gaat snel vervelen

Machine training is zeer geschikt om aan je kuiten te werken – je kan de spier isoleren en deze zo hard en zwaar trainen als je wilt – maar waarom niet een beetje atletisch vermogen toevoegen?

Bekijk ook: Gebruik wave setjes om je plateau's te doorbreken

Set na set uitvoeren op calf raise machines kan vervelen. Gelukkig zijn er genoeg andere oefeningen die je kan doen, waarvan de meeste meer voordeel bieden zoals het verbeteren van het atletisch vermogen en de mobiliteit.

5 leuke oefeningen voor grotere kuiten

Hieronder staan 5 oefeningen die je eens zou kunnen proberen ter afwisseling van de calf raise machine.

Touwtjespringen

Neem een springtouw van goede kwaliteit en voer getimede sets uit – de duur is afhankelijk van ervaring en conditieniveau – of sets voor een specifieke aantal reps. Stuiter op de bal van je voeten en hou het contact met de grond zo kort mogelijk.

Lage Pogo Jump

Ga met je voeten bij elkaar staan, knieën licht gebogen en handen voor je, op borsthoogte, met gebogen ellebogen. Spring omhoog zo snel je kan, net als bij touwtje springen, maar dan zonder touw.

Bekijk ook: Pas je fitness routine aan op je beste dagen

Twee of drie sets van 40-50 lage pogo sprongen zijn het hoofdbestanddeel van een dynamische warming-up en ze zullen je kuiten verharden.

Hoge Pogo Jump

Begin in dezelfde positie als bij de lage pogo springen, maar spring zo hoog als je kan door alleen je enkels en kuiten te gebruiken. Voor beginners zijn twee of drie sets van 15 reps voldoende.

glute-ham-raise
De Glute Ham raise

Glute-Ham Raise

Deze machine is onlangs zeer populair geworden onder de naam: glute-ham raise. Maar vroeger stond deze oefening bekend als de glute-ham-gastroc raise voor de manier waarop het op de gastrocnemius spier werkt, de spier die samen met de soleus de kuit vormt. Als je het geluk hebt dat jouw sportschool over dit apparaat beschikt dan raad ik zeker aan hier gebruik van te maken. Naast dat je je kuiten traint pakt deze oefening nog meer spieren op de achterkant van je lichaam aan.

Is deze oefening met alleen je lichaamsgewicht te makkelijk? Pak dan een losse dumbell schijf en klem deze tegen je borst aan bij het doen van de oefening.

TireDrag2-467x250
Een tire drag zet je kuiten echt aan het werk

Heavy Sled Drag

Er zijn veel attributen waarmee je deze oefening kan doen, alhoewel niet iedere fitness school ze misschien heeft. Zo bestaan er een soort van sleeën die je kan beladen met gewicht waarna je ze voort kan slepen over de grond. Vaker voorkomend is echter een band zoals te zien op de afbeelding hierboven.

Door de kracht die je lichaam moet generen om het voorwerp voort te slepen zal je automatisch op de bal van je voet gaan lopen, hierdoor zal je hiel de grond niet raken en moeten je kuiten hard aan het werk.

Wat is jouw favoriete oefening voor het trainen van de kuiten? Laat het ons weten door middel van een reactie!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER