5 Tips om je plateau te doorbreken

0
665

Plateaus, vroeg of laat komen veel sporters deze tegen. Hoe goed je ook je best doet, je komt niet verder vooruit. Je spiermassa neemt niet langer toe en ook kan je niet langer iedere week iets zwaardere gewichten tillen.

Het meest frustrerende aspect aan plateaus is dat je misschien wel ongelooflijk hard werkt. Je bent het plateau opgeklommen; dat was geen makkelijke opgave. Maar je haalt de resultaten die je wilt omdat je een programma hebt gekozen dat een plateau op slentert, terwijl je aan een schema zou moeten beginnen dat aan het begin van de berg begint en je naar de top brengt.Je begint misschien de hoop te verliezen door een afgrond op je pad.

Niet tobben! Als je op de top komt zal je niet eens de berg onder je zien. Je zal er verder overheen kijken (misschien zelfs een grotere berg). Om te klimmen en te klimmen en alleen een plateau te ontdekken zal je mentaliteit testen. Maar bepak jezelf met deze technieken en dan zullen die plateaus aangename pauzes zijn in je avontuur de fitness berg op.

Techniek # 1: Verwissel Rep Reeksen

Veel mensen doen krachttraining met setjes van 8 tot 12 reps. Er is zeker niet mis met die reeks; het is ideaal voor hypertrofie of spieropbouw. Maar totale lichaamsopbouw vereist ook krachtopbouw, die in lagere rep reeksen optreedt, en spieruithoudingsvermogen, dat met hogere reps reken getrained wordt. Geef je lichaam een onderbreking. Verschuif naar een nieuwe rep reeks voor een paar weken. Als je vast zit op het plateau moet je de plannen wijzigen om hoger te kunnen klimmen. Het is een verfrissende verandering van tempo voor je spieren en het zal ze dwingen weer te reageren. Ga na een paar weken terug naar de oorspronkelijk rep reeks en je zal merken dat je van je plateau af bent!

Techniek # 2: Probeer een Nieuw Trainings programma

Een nieuw programma is een andere goede plateau doorbreker. Als je hetzelfde full body programma 3 maanden volgt en het werkt niet meer, probeer in plaats daarvan dan een bovenlichaam/onderlichaam split. Als je traint met een 4 dagelijkse split, probeer in plaats daarvan dan een twee keer per week een full body workout. Je spieren zullen niet alleen genieten van de verandering van het tempo, maar je geest zal ook positief reageren op de verandering!

Pas echter op dat je niet om de paar weken van programma wisselt op zoek naar iets wat wel werkt. Geef programma’s wel de tijd en lees ook eens de andere technieken in dit artikel.

 

Techniek # 3:Zwengel de Intensiteit aan met Drop Sets

Als je een ervaren lifter bent heb je misschien meer intensiteit nodig om de aandacht van je spieren te trekken. Eén idee: drop sets. Breng je set tot het falen of bijna falen, maar het werk stopt hier niet. In plaats daarvan leg je de zware gewichten aan de kant en pak je een lichter gewicht en ga je door met het doen van herhalingen. Drop sets helpen je tijd in de sportschool te verminderen, belasten een groter percentage spiervezels en ervaren betere resultaten.

Techniek # 4: Maak een Dieet Inventaris

Wanneer was de laatste keer dat je een grote check-up hebt gedaan? Als het meer dan een maand geleden is, doe er dan nu één. Als je niet goed eet is het moeilijk om vooruitgang te boeken. Als je een berg beklimt verandert het constant van terrein, verander mee of blijf waar je bent. Als je bijvoorbeeld beoogd spieren op te bouwen is het misschien tijd voor een calorie boost – genoeg overschot om nieuwe spieropbouw aan te wakkeren. Voer elke 6 tot 8 weken een herbeoordeling uit om maximale vooruitgang te boeken en een plateau te ontwijken.

Techniek # 5: Neem Vrije Tijd

In sommige gevallen is tijd vrij nemen van je training de beste manier om resultaten te verbeteren. Het kan zijn dat je niet eens realiseert dat je overtraint totdat je tijd vrij neemt. Op je weg de berg op moet je stoppen en het uitzicht bewonderen om te herinneren waarom je deze klim maakt. Na de korte pauzes zal je groter en sterker worden. Training consistentie is belangrijk, maar elke dag hard in de sportschool met de gewichten aan de slag gaan kan leiden tot vermoeidheid en zelfs een burn-out. Uiteindelijk zullen je resultaten vertragen of stoppen. Je lichaam houdt beperkte energie voor herstel vast. Put je je reserves uit dan vraag je om problemen. Dat is als door al je voorraden heen maait en de klim probeert voort te zetten. Als je dat punt bereikt neem je een week vrij van training. Licht wandelen is prima, maar niet meer dan dat. Je voelt je waarschijnlijk beter als je terugkomt en de resultaten zullen binnenstromen.

In dit artikel heb ik je een vijftal tips gegeven die je kan uitproberen wanneer je op een plateau zit en geen vooruitgang qua resultaten meer boekt. Heb jij ervaring met een van deze technieken of heb je er zelf nog een die voor jou heeft gewerkt? Laat het ons dan weten doormiddel van een reactie!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER