Tips voor het doen van perfecte squats

0
402

Samen met de deadlift zijn squats een van de beste fitnessoefeningen die je kan doen om snel sterker te worden en veel spiermassa aan te komen. Een perfecte squat uitvoeren vergt echter wat oefening, het is belangrijk de techniek goed te beheersen aangezien de kans op blessures bij zware gewichten anders groot is.

 

In dit artikel heb ik diverse tips op een rijtje gezet die je zullen helpen de perfecte squat te maken.

Hoofd omhoog

Wanneer je omhoog kijkt, zorgt dat ervoor dat je ook je hoofd omhoog houdt gedurende het squatten. Hierdoor behoud je je verlenging en boog waardoor het gewicht centraal gebalanceerd blijft. De natuurlijke boog in je rug zorgt er namelijk voor dat je niet naar voren valt en je je beenspieren teveel belast.

Als je de zogenaamde low bar(bell) techniek gebruikt, dan wordt het gewicht beter over je hamstrings verdeeld. Als gevolg hiervan zul je zwaarder en beter kunnen tillen en tegelijkertijd de last effectiever over je spieren kunnen verdelen.

Hou de bar dicht bij je

Iets wat door velen over het hoofd wordt gezien. Trek de bar strak tegen je rug aan en zorg ervoor dat de bar niet los komt totdat je de set hebt afgemaakt. Dit zal spanning in je gehele lichaam creëren en ervoor zorgen dat je spieren geactiveerd worden.

De bar dicht bij je houden helpt je ook om het squatten strak en stabiel uit te kunnen voeren.

23-1-2013

Borst vooruit

Mensen zijn vaak geneigd om hun heupen omhoog te bewegen wanneer ze moeten zakken bij een squat. Hierdoor gaat de borst teveel naar voren en verlies je je natuurlijke boog in je rug. Je voelt dit direct in je beenspieren, omdat daar dan veel meer gewicht op komt te liggen.

Door ervoor te zorgen dat je borst zo recht mogelijk omhoog blijft, behoud je een betere verlenging en boog. De gehele oefening zal daardoor een stuk beter uitgevoerd kunnen worden.

Ellebogen naar voren

Het is erg belangrijk om je ellebogen naar voren gericht te houden, omdat je daarmee dezelfde voordelen hebt als wanneer je je borst en hoofd omhoog houdt.

Ook interessant: Buikspieroefeningen zonder te nek te belasten

Als je je ellebogen naar voren beweegt, gaat je borst namelijk vanzelf mee in die beweging. Wanneer je ze teveel naar achteren houdt, creëer je juist het tegenovergestelde effect.

Strakke buikspieren

Wanneer je je buikspieren aanspant tijdens het squatten, zal dit tot een erg positief resultaat leiden. Adem goed in en duw je buik naar buiten. Dit zorgt ervoor dat je een veel stabielere basis hebt, waardoor je strakker en steviger op je benen staat tijdens het squatten.

Een riem zal dit effect vergroten, maar het is niet per sé noodzakelijk bij dit soort oefeningen. Persoonlijk kies ik er altijd voor om er geen te dragen, tenzij ik hele zware sets doe of bijna een wedstrijd heb en er alvast aan wil wennen om er één om te hebben.

Knieën naar buiten duwen

Dit is een van de basistechnieken van de squat. Zorg ervoor dat je je knieën naar buiten duwt op het moment dat je naar beneden en weer omhoog beweegt. Als je knieën naar binnen staan, verlies je aan kracht en effectiviteit tijdens de oefening.

De positie van je voeten

Er zijn diverse posities waaruit je kan kiezen om je voeten te plaatsen tijdens het squatten. Hoe breder je staat, hoe meer je hamstrings/heupspieren zullen samentrekken.

Als je je voeten juist dichterbij elkaar houdt, zullen je beenspieren veel meer betrokken worden bij de beweging.

Aanrader: Buikspieroefeningen zonder te nek te belasten

Welke positie je ook kiest, zorg ervoor dat vooral de buitenste zijde van je voeten/schoenen wordt gebruikt bij het wegduwen. Dit zal voorkomen dat je knieën naar binnen vallen.

Heb jij nog tips of adviezen voor het doen van de perfecte squats? Laat het ons weten door middel van een reactie!

 

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER