Last van spierpijn?

1
208

Iedereen herkent het volgende waarschijnlijk wel. Na fanatiek te hebben gesport terwijl je lichaam dit niet gewend was (gewichtheffen, hardlopen na een winter lang thuis te hebben gezeten) heb je de volgende dag last van spierpijn.

Alhoewel het niet ernstig is, is spierpijn vaak wel heel vervelend en soms zo erg dat je liever een dagje thuis wilt blijven. Hoe ontstaat deze spierpijn en wat je kan je doen om dit te verkomen?

Een spierkater

Anders dan spierpijn die je tijdens de activiteit voelt dankzij het verzuren van de spieren, is er ook een soort spierpijn die pas enkele uren en soms zelfs enkele dagen later ontstaat.

De Engelse benaming hiervoor is Delayed Onsett Muscle Soreness, oftewel DOMS, de Nederlandse benaming is een spierkater.

Tip: No pain no gain - Is dit echt zo?

Deze vorm van spierpijn wordt veroorzaakt door een grote belasting op de spier. De spier kan deze kracht niet aan en zal uitrekken met zeer kleine beschadigingen tot gevolg. Dit is een veelvoorkomend iets bij bijvoorbeeld gewichtheffen.

Hoe ontstaat de spierpijn?

Na de activiteit zal de spier zichzelf repareren en aanpassen om de volgende keer dat dezelfde activiteit plaatsvindt de beschadiging en dus spierpijn te voorkomen.

Hoe spierpijn te voorkomen

De beste manier om spierpijn te voorkomen is je lichaam langzaam te laten wennen aan een nieuwe belasting. Wanneer je bijvoorbeeld van plan bent te gaan hardlopen, bouw het dan rustig op en ga niet in een keer naar buiten om te rennen totdat je niet meer kan. Hier zal je de volgende dag spijt van krijgen! (Alhoewel veel mensen ook een goed gevoel krijgen van spierpijn en het als een beloning voor een goede training zien)

Hier volgt een checklist die je kan volgen om spierpijn te voorkomen:

  1. Indien je vaak last van spierpijn heb, doe het dan wat rustiger aan en bouw het langzaam op.
  2. Drink genoeg water voor, tijdens en na het sporten. Water helpt het afvoeren van de afvalstoffen versnellen.
  3. Een massage gericht op het afvoeren van afvalstoffen kan wonderen doen. Let op dat niet iedere massage geschikt is en een harde massage van de spieren kan het alleen maar erger maken!
  4. Een warming up en warming down zorgen ervoor dat de spieren geleidelijk van temperatuur wisselen, dit voorkomt een schok van de spieren waardoor deze sneller beschadigen.
  5. Neem genoeg eiwitten tot je (2 tot 4 gram per kilo lichaamsgewicht). Eiwitten zijn immers de bouwstenen van je spieren en zonder eiwitten geen herstel!

Spierpijn behandelen

Misschien ben je op deze website terecht gekomen aangezien je al last van spierpijn hebt. Wat kun je doen om de spierpijn te verlichten en zo snel mogelijk over te laten gaan?

Een zeer lichte massage of sauna zal de doorstroming in de spier bevorderen, hierdoor zullen afvallenstoffen sneller afgevoerd worden en kan het lichaam sneller genezen.

Ook interessant: Tips voor een betere houding tijdens het trainen

Alhoewel het volgende misschien tegenstrijdig lijkt, is het ook mogelijk om door te blijven gaan met de activiteit. Uit onderzoek is gebleken dat dit tijdelijk spierpijn kan voorkomen. Dit is echter niet aan te raden, aangezien je spierpijn ook als een waarschuwingssysteem van het lichaam kan zien voordat blessures ontstaan.

Ook een aspirine kan de pijn tijdelijk wat verlichten, het belangrijkst is dat je de spier blijft gebruiken en bewegen in plaats van zo min mogelijk te bewegen. Hierdoor zal de spier erg stijf en pijnlijk worden!

 

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

1 REACTIE

  1. Ik krijg tijdens de fitness training een aanhoudende pijn in mijn linker bicep. Na de training ebt de pijn langzaam weg. Na enkele uren heb ik er geen last meer van. Bij de volgende training komt de pijn snel weer terug. Ik train 4x pw fitness en 2x pw kettlebell. De klacht is begonnen bij hogere gewichten tot 100 kilo. Rechts heb ik geen enkele klacht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER