Nuttige stretch oefeningen voor sprinters en hardlopers

0
536

De hoge intensiteit inspanning van sprinten vereist voldoende fysieke voorbereiding uit noodzaak om letsel te voorkomen. Stretchen is de basis voor een effectieve voorbereiding op een sprint, wanneer je gaat hardlopen of deel gaat nemen aan een marathon.

Strekken verhoogt de bloedstroom door het lichaam waardoor de bewegende spieren op een hogere efficiency werken, en potentiele spierkrampen verminderen. Het verhoogt ook de flexibiliteit van de spieren en gewrichten dat helpt pijnlijke letsels in de knieën, enkels en heupen bij sprinters helpt voorkomen.

Dubbele stretch voor de benen

De hamstring bestaat uit meerdere grote pezen en drie dij spieren die zich uitstrekken vanaf de basis van de billen naar de knieën. Deze spier is de bron van de meest voorkomende blessures bij track atleten en moeten goed worden gestretcht om effectief te kunnen werken.

De dubbele stretch voor de benen is een basis, pre-sprint hamstring oefening die de pezen en spieren achter de quadriceps opwarmt.

Aanrader: De beste apps voor tijdens het hardlopen

Kruis je voeten, zodat je enkels elkaar aanraken terwijl je rechtop staat, en buig naar beneden vanuit je taille totdat je je tenen bereikt. Houd deze stretch voor minstens 10 seconden aan en wissel dan van been. Je moet een lichte trek in je hamstring voelen.

Standing Quadriceps Stretch

De quadriceps of “quads” zijn een grote, vlezige spiergroep bestaande uit vier primaire spieren aan de voorzijde van het bovenbeen. Het is een veel voorkomend focuspunt van het been in de sportschool, en is gericht voor het gebruik van geïsoleerde bewegingen zoals squats en been druk bank.

De quads zijn ook de voornaamste extensoren van de gewrichten in de knieën. Het effectief stretchen van de quads vermindert de kans van verwondingen in zowel de dij spieren en pezen bij track atleten.

Lees ook: Hoe je de effectiviteit van een training op de loopband kunt verdubbelen

De staande quadriceps stretch is een effectieve oefening voor het opwarmen van alle vier de grote spieren. Ga op één been staan, terwijl je het andere been in een hoek van 90 graden buigt. Reik met de ene hand naar beneden en pak de enkels van je gebogen been vast, en trek omhoog om je quads te rekken. Houdt deze stretch voor minstens 10 seconden vast en wissel dan van been.

Vlinder Stretch

Het binnenste deel van je benen bestaan uit wat wetenschappelijk aangeduid wordt als de mediale adductor in menselijke anatomie. Deze spieren zijn beter bekend als liesspieren. Het is belangrijk voor sprinters om deze spieren te strekken om letsel te voorkomen.

Ook interessant: Beginnen met hardlopen voor mensen met overgewicht

De vlinder stretch is een eenvoudige oefening voor het uitrekken van je lies spieren. Om deze stretch effectief uit te voeren, ga je op een vlakke ondergrond zitten, met beide benen gebogen bij de knieën, terwijl je voeten elkaar raken. Leun iets naar voren en pas druk toe op je dijen. Houdt deze rek ten minste 10 seconden aan.

In dit artikel heb je drie nuttige stretch oefeningen kunnen lezen die ik aanraad voor iedereen die aan sprinten of hardlopen doet. Heb jij zelf andere stretch oefeningen die je vaak gebruikt? Laat het ons weten in de comments.

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER