Het perfectioneren van je pull-up: vier snelle, handige tips

1
220

Een van de beste spierversterkende oefeningen voor het bovenlichaam die je moet toevoegen aan jouw workout-protocol is de pull-up. Pull-ups zijn zeer geschikt voor het ontwikkelen van de spieren van je bovenrug evenals voor de biceps en indien goed uitgevoerd, kan het zelfs werken voor je core.

Dat gezegd hebbende, voeren veel mensen de pull-up niet correct uit en als zodanig krijgen zij niet de voordelen die zij zouden kunnen ontvangen.

Ook interessant: Probeer eens circuit training met weerstandsbanden

Laten we een paar snelle tips bespreken die je zou moeten weten zodat je ervoor kunt zorgen dat de volgende keer dat je deze oefening doet, je het tot in de perfectie kunt uitvoeren.

Zwaai jezelf nooit op

Het eerste waarop je moet letten is hoe je jezelf optrekt aan de bar. Je wilt met behulp van louter spierkracht de bovenkant van de bar bereiken. Te veel mensen zwaaien zichzelf ook daadwerkelijk op aan de bar, waardoor het momentum bij het proces betrokken raakt.

Als je het momentum gebruikt zul je vrijwel alle spanning van de spieren afhalen en dit zal niet veel goeds betekenen voor het verbeteren van je krachtniveau.

Let op hoe je je handen plaatst

Zorg er vervolgens voor dat je kijkt naar hoe je je handen plaatst. Waar je je handen op de bar positioneert zal drastisch invloed hebben op waar je aan kracht wint. Een brede greep bijvoorbeeld zal een veel grotere invloed hebben op de rug dan een zeer smalle greep.
Plaats de handen dicht bij elkaar op de bar en je zult aan je biceps werken. Het zal nog steeds invloed hebben op de rug, maar dit zal niet al teveel zijn.

Ook als je een omgekeerde greep gebruikt, zul je de pull-up veranderen in een chin-up en je ook in veel grotere mate op de biceps richten.

Houd je core strak

Strakke abs is waaraan je wilt denken bij het doen van deze beweging. Als je je core niet strak houdt zal het veel waarschijnlijker zijn dat je momentum je door de oefening sleept.

Door de core aan te spannen, zul je de buikspieren harder raken en waardoor je ook de kracht ziet toenemen.

Buig je knieën en niet je heupen

Tot slot willen sommige mensen de lengte van hun lichaam korter maken voor meer comfort tijdens het doen van deze oefening. Je kunt dat doen door je knieën te buigen. Wat je ook doet, buig je heupen niet en til je knieën niet op.

Bekijk ook: Trainen met machines of losse gewichten

Als je dit wel doet zal dit je vorm volledig veranderen en ook je houding en dit kan een deel van de spanning op de spieren waarnaar je streeft wegnemen. Buig gewoon de knieën en til je hielen op maar houd de rest van het lichaam recht.

Als je deze vier tips volgt als je je pull-ups gaat uitvoeren, kun je er zeker van zijn dat je goed zult presteren.

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

1 REACTIE

  1. It is in point of fact a great and useful piece of information. I’m happy that you shared this useful information with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.

LAAT EEN REACTIE ACHTER