Het verschil tussen Powerlifting, bodybuilding en Olympisch gewichtheffen

0
1701

Gewichtheffen is een sport die al duizenden jaren wordt beoefend. Op het hoogtepunt van de Griekse beschaving werd er zeer veel aan gewichtheffen gedaan. Een bekend verhaal is dat van Mino of Croton die iedere dag een pasgeboren kalf op zijn rug meedroeg totdat het was volgroeid.

Wanneer we kijken naar gewichtheffen dan zien we dat het valt onder te verdelen in bodybuilding, powerlifting en Olympisch gewichtheffen. In dit artikel zal ik deze 3 takken van sport behandelen.

Powerlifting

Powerlifting is een sport waarbij de atleet zo sterk mogelijk probeert te worden bij 3 verschillende oefeningen:

  • De deadlift: Vanuit gebogen houding een gewicht van de grond optillen totdat je volledig verticaal staat.
  • Bankdrukken: Liggend een zwaar gewicht weg van je borst duwen met behulp van je armen, schouders en borstspieren.
  • Squats: Door je hurken gaan terwijl je een zwaar gewicht in je nek vasthebt.

Bodybuilding

Bodybuilding is een andere sport waarbij er met zware gewichten getraind wordt. Het doel van bodybuilding is echter niet om zo sterk mogelijk te worden, maar om het lichaam door middel van training zo mooi (groot) mogelijk te maken. Het primaire doel is dus het aankomen van spiermassa, dat je hierbij ook sterker wordt is voor veel eerder een bijzaak.

Er bestaan verschillende toernooien om als Bodybuilder aan mee te doen, de meest bekende zijn de Mr. Olympia, Arnold classics en Night of Champions. De winnaar van Mr. Olympia word gezien als de beste bodybuilder van de wereld.

Geïnteresseerd in bodybuilden? Hier zie je een stukje uit de documentaire ‘Pumping Iron’ waarin o.a. Arnold Schwarzenegger gevolgd word in zijn voorbereiding naar de Mr. Olympia.

Olympisch gewichtheffen

Het Olympisch gewichtheffen bestaat uit twee verschillende onderdelen, het trekken en het stoten.

Bij het trekken (in het Engels snatch genoemd) wordt de halter vanaf de grond opgetild en in een vloeiende beweging boven het hoofd gebracht. De atleet begint vanuit een gehurkte positie, met gebruik van de benen wordt de halter opgetrokken tot de borst, hierna zal de atleet zich (zonder te stoppen) onder de halter brengen en de halter volledig boven zijn hoofd brengen.

Bij het stoten (in het Engels clean and jerk genoemd) wordt de halter vanaf de grond in een explosieve beweging tot de schouders gebracht, waarna deze in hurkzit wordt opgevangen. Hierna volgt het tweede gedeelte van de oefening waarbij de armen in een keer gestrekt moeten worden om zo de halter boven het hoofd te brengen.

Lees ook: Bootcamp. De nieuwste rage op het gebied van fitness

Het Olympisch gewichtheffen heeft een centraal orgaan en de voornaamste wedstrijd vind iedere 4 jaar plaats tijdens, juist, de Olympische spelen.

Wanneer je iemand die aan deze sport ziet zul je zo 1,2,3 niet zeggen dat deze persoon sterker is dan bijvoorbeeld een bekende bodybuilder. Dit komt omdat er niet getraind wordt om de hoeveelheid spiermassa te vergroten, maar puur op het vergroten van de kracht.

Voor welke van de drie hierboven besproken variaties je ook kiest, iedere vorm van trainen met gewichten is een goede manier om gewicht kwijt te raken, spiermassa aan te komen en sterker te worden.

Voor wat kies jij en waarom? Laat het ons weten in de comments!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER