Probeer eens circuit training met weerstandsbanden

0
316

Voor veel mensen betekent naar de sportschool gaan dat ze of aan de slag gaan met gewichten (los of in een machine) of dat ze los gaan op een van de vele cardio apparaten. Fitness is echter veel veelzijdiger dan dit!

In dit artikel wil ik je daarom meer vertellen over circuit training en weerstandsbanden. Van beide heb je misschien nog nooit gehoord, maar de combinatie van beide zorgt voor een goede en vooral weer eens andere vorm van trainen!

Wat is circuit training?

Circuit training is een methode waarbij een persoon verschillende oefeningen in een snelle opeenvolging zal doen, meestal uitgevoerd op een aantal apparaten of gewoon met lichaamsgewichtsoefeningen zoals push-ups en pull-ups.

Deze vorm van trainen is ideaal voor het verbeteren van de spierduurzaamheid en de cardiovasculaire gezondheid omdat het een vorm van hoge intensiteit training is en ook ongelooflijke voordelen heeft voor het verliezen van vet.

Bijna iedereen kan profiteren van een circuit training, maar zoals altijd raad ik je aan om te overleggen met je arts voordat je begint aan een hoge intensiteit training. Met dat gezegd hebbende, zou ik graag een ongelofelijk hulpmiddel dat je overal kunt gebruiken voor het doen van je oefeningen bespreken – of het nu in een fitnessruimte, een park of zelfs in je eigen huiskamer is.

WEERSTANDSBANDEN

De opties voor circuit training zijn eindeloos. Veel sportscholen hebben hele circuit training ruimtes opgezet met apparaten, wandklokken voor interval tracking en visuele hulpmiddelen om in kaart te brengen hoe je verder moet gaan.

Net als bij elk fitness-programma, zijn de mogelijkheden met circuit training eindeloos. Sommige mensen kunnen genieten van het gestructureerde gevoel van een fitnessruimte, kunnen anderen genieten van een meer natuurlijke aanpak in een park op de daarvoor aangewezen sportplekken.

Tip: Rippetoe's Starting strength

Ongeacht hoe je ervoor kiest om te trainen, ik ben ervan overtuigd dat de weerstandsbanden een plekje moeten krijgen in je sporttas en dit is waarom:

Veelzijdigheid

Banden kunnen alleen worden gebruikt of in combinatie met vrije gewichten. Niet alleen kunnen ze worden gebruikt voor het toevoegen van spanning aan oefeningen, maar zijn ook een geweldig hulpmiddel bij lastige oefeningen zoals een pull-up.

Vergeet niet dat er aantal verschillende maten banden zijn, allemaal verpakt in een zak, waardoor je ze letterlijk achter in de auto kunt gooien en naar je vrienden kunt rijden voor een circuit trainingssessie.

Banden zijn ook zeer geschikt voor alle leeftijden, vaardigheidsniveaus of fitness doelen – van yoga tot powerlifting, weerstandsbanden kun je overal bij gebruiken!

Afwisseling

Afwisselen houd het spannend. Misschien doe je dezelfde vermoeiende trainingen elke dag of ben je het zat om in de spits naar de sportschool te rijden na een lange dag werken? Waarom wissel je niet eens af met banden?

Nogmaals, laat je fantasie de vrije loop – oefeningsbanden zijn gewoon een hulpmiddel die je kunt gebruiken om je conditietraining interessant te houden en waarmee je vooruitgang kunt boeken.

Goedkoop

Bedenk eens wat je de komende zes maanden zult besteden aan je lidmaatschap van de sportschool. Maandelijks een abonnement, jaarlijkse vergoedingen (ik weet zeker dat ze die hebben) en misschien moet je zelfs een jaarcontract afsluiten wat behoorlijk kan oplopen.

De kans is groot dat het uitbreiden van je arsenaal hulpmiddelen met weerstandsbanden veel goedkoper is dan 3-5 maanden lidmaatschap van de sportschool.

Kracht

Van “toning” (wat in feite een makkelijk woord is voor de opbouw van spieren die je kunt zien) tot powerlifting, iedereen wil een meer gespierde lichaamsbouw. Tenzij je een marathonloper bent of een lang en dun lingeriemodel, maar meestal is de kans groot dat je liever een beetje “vlees” op je botten hebt.

Lees ook: HIIT of steady state - welk type cardio is beter?

Maar laten we reëel zijn – er is slechts één soort vlees en het andere is gewoon blubber. Weerstandsbanden zijn eveneens om verschillende redenen beschreven in verschillende studies.

Van het toevoegen van weerstandsbanden aan je routine, in combinatie met een oefeningsprogramma met vaste gewichten is aangetoond dat de spiermassa drastisch wordt vergroot in vergelijking met vrije gewichten alleen.

HET AANKOPEN VAN WEERSTANDSBANDEN

Hier zijn een paar belangrijke punten om te overwegen als je eenmaal hebt besloten dat weerstandsbanden iets voor jou zijn:

GARANTIE

Diverse sportfabrikanten geven een levenslange garantie en terecht. De meeste weerstandsbanden zijn gemaakt van een chirurgische kwaliteit slangen, die zeer elastisch en zeer sterk zijn en die ene keer dat het gebeurd dat ze breken, worden ze gratis vervangen.

EFFICIENTIE

Circuit trainers begrijpen de noodzaak van het snel over kunnen schakelen van de ene oefening naar de andere vandaar dat de meeste sportscholen hun circuit ruimtes zo hebben opgezet dat alles in een kring staat voor een snelle overgang.

Ook interessant: CX Worx - Een workout voor buik en billen

Kijk of je weerstandsbanden met karabijnhaken kunt vinden of een andere soort van snelkoppeling voor hulpstukken zoals handgrepen, deurankers of enkelbanden. Dit zal het toevoegen of het verminderen van meer en/of zwaardere banden vergemakkelijken al naar gelang de oefeningen.

HULPSTUKKEN

Zoals al vermeld bij “efficiëntie” zijn hulpstukken cruciaal. Banden zijn geweldig, maar een enkele spanband met een geïntegreerde handgreep heeft veel minder mogelijkheden dan een handgreep met de mogelijkheid om verschillende maten banden tegelijk te hechten. Ook maken afneembare banden de been- en de kern oefeningen zeer comfortabel en natuurlijk. Tenslotte kan een eenvoudig deuranker enorme mogelijkheden voor nieuwe oefeningen creëren.

 

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER