Slaap en je hormonen

0
77

Iedereen weet wel een goede onafgebroken slaap van 8 uur belangrijk voor een goede gezondheid is. In dit artikel zal ik uitleggen wat de relatie is tussen slaap en bepaalde hormonen in het lichaam die belangrijk zijn voor sporters of mensen die willen afvallen.

Weet jij bijvoorbeeld wat de hormonen Leptine en Cortisol precies doen in je lichaam? Of hoeveel slaap je nu daadwerkelijk nodig hebt?

Leptine

Leptine is het hormoon dat verantwoordelijk is voor het onderdrukken van de eetlust en laat je hersenen weten wanneer je voldaan bent na het eten.

Als je niet genoeg slaapt maakt je lichaam minder leptine aan. Hierdoor komen de niveaus in het gedrang, waardoor je een hongerig gevoel krijgt en je het moeilijker hebt om te stoppen met eten.

Dingen die invloed hebben op de aanmaak leptine in je lichaam :

  • Gebrek aan slaap
  • Emotionele stress
  • calorieën restrictie ( Een reden waarom diëten zo moeilijk is )

Ghreline

Ghreline wordt vaak beschouwd als het tegengestelde hormoon Leptine ’s . De rol van dit hormoon in je lichaam is om de honger te stimuleren. Gebrek aan slaap wordt geassocieerd met hogere niveaus van ghreline .

Zie je hoe dit werkt ?

Gebrek aan slaap = hogere niveaus van ghreline , dat de eetlust stimuleert , waardoor je meer wilt eten.

Gebrek aan slaap = lagere niveaus van leptine , dat je hersenen niet zo attent zijn om te weten wanneer je vol zit .

Gebrek aan slaap = meer eten en niet weten wanneer te stoppen

En dat zijn nog maar de eerste 2 redenen waarom je goed moet slapen, zeker als je plannen hebt om af te vallen of meer spiermassa te kweken.

Groeihormoon

Groeihormoon is, vooral onder mensen die spiermassa willen aankomen, de heilige graal van de hormonen . Dit essentiële hormoon stimuleert de groei van cellen en is misschien wel het allerbelangrijkste hulpmiddel om het lichaam in rust te herstellen . Groeihormoon vergroot de spiermassa, helpt bij het behoud van calcium en de toename van botmineralisatie . Kun je zien hoe essentieel dit hormoon kan zijn, wanneer je regelmatig aan krachttraining doet en spiermassa wilt kweken?

Hoe kan je ervoor zorgen dat je genoeg groeihormoon hebt voor de behoeften van je lichaam? Ja, je raadt het al…… slaap!

Cortisol

Cortisol staat bekend als het stresshormoon . Het wordt geproduceerd door de bijnierschors en activeert anti-stress en anti-inflammatoire reacties in je lichaam. Verhoogde niveaus van cortisol in je lichaam kunnen leiden tot afname van de spiermassa en van de botvorming. Geen van beide is handig wanneer je bezig bent om een gespierder en mooier lichaam te krijgen.

Slaaptekort zal na verloop van tijd leiden tot een verhoging van Cortisol niveaus in je lichaam.

(Even terzijde: langdurige lichaamsbeweging kan ook leiden tot verhoging van cortisol niveaus . In de fitness-wereld noemen we dit overtraining. Niet ten prooi vallen aan deze praktijk en ervoor zorgen dat u voldoende rust dagen inlast om je lichaam volledig te laten herstellen van je training is dus belangrijk! )

Ben je nu overtuigd? Ziet u waarom gebrek aan slaap niet het ingrediënt is in je droom lichaam recept? Als je uw droom lichaam wilt creëren dan verzoek ik u om uw slaap te plannen , net als je van plan bent met je voeding en je trainingen.

Hoeveel slaap heb je echt nodig ?

Hoeveel slaap heb je nodig? Tenminste 8 uur, alles in een doorlopende sessie om te zorgen voor een optimale rust en herstel. Je slaap is opgedeeld in een aantal stadia (rem, non-rem), een complete slaap cyclus doorloop je in ongeveer 90 minuten. Ongeveer 5 van deze cycli doorloop je dus iedere nacht. Wanneer je midden in een cyclus wakker wordt zal je je erg gaar voelen. Denk maar eens aan een middag dutje van een half uurtje, je zal vast wel eens gemerkt hebben dat je je na je dutje nog veel vermoeider voelde dan ervoor! Probeer je wekker daarom altijd zo te zetten dat je een aantal cycli volledig kan doorlopen.

En tot slot …

Als je maar een ding wil meenemen van dit artikel dat ik hoop dat het dit is: Planje slaap! Wees niet gemakkelijk, maar maak het jezelf makkelijk. Behandel je slaap met dezelfde toewijding en zorg als dat je je voeding en training geeft. Plan het en laat je niets in de weg staan. Je lichaam zal je dankbaar zijn!

DELEN
Krachttraining is mijn passie en ik ben dan ook dagelijks in de sportschool te vinden. Gedurende mijn jaren in (en buiten!) de sportschool heb ik veel ervaring opgedaan wat betreft diverse supplementen. Via deze website wil ik deze kennis graag met jullie delen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER