Tips voor een betere houding tijdens het trainen

0
139

Misschien heb je fitnessinstructeurs of trainers wel eens horen zeggen “let op je houding” wanneer je met hen aan het trainen bent of in een les, maar wat betekent dat nou precies en waarom is je houding belangrijk?

Fysieke houding verwijst simpelweg naar de houding van je lichaam tijdens het sporten. Een goede vorm traint het lichaam op de manier zoals je dat wil. Een goede vorm helpt je bijvoorbeeld bij het heffen van het juiste gewicht op een veilige manier waardoor je geen blessures oploopt.

Waarom een juiste houding belangrijk is

Een slechte vorm leidt al snel tot blessures en pijn. Het liften van een te zwaar gewicht of het verplaatsen van een gewicht op een ongezonde manier kan blessures opleveren aan de rug, gewrichten of bindweefsels. Fitness experts weten dat de kwaliteit van de training belangrijker is dan de kwantiteit en door op je houding te letten tijdens elke beweging en herhaling zal je lichaam op lange termijn gezonde lichaamsbewegingspatronen aanleren.

De volgende keer dat je merkt dat je haastig aan het trainen bent of dat je te moe bent om aandacht te besteden aan je houding, betekent dat dat je rustiger aan moet doen en je techniek moet toepassen. Ten eerste dien je je houding constant te controleren tijdens het sporten. Zelfs wanneer je vaak gewicht heft, zal het aanpassen van je houding leiden tot verbetering en dat maakt dat het belangrijk is.

Ook interessant: Heb je echt een spotter nodig?

De aandachtspunten waar je op moet letten in je houding zullen per activiteit verschillen, maar er zijn een aantal algemene dingen waar je bij de meeste bewegingen rekening mee kunt houden tijdens het sporten.

Wat is een juiste houding

Hoofd en nek: Kijk recht vooruit. Trek je kin in, nek is recht, hoofd leunt niet opzij, naar achteren of naar voren.

Schouders: Ontspan en duw naar achteren. Voel je schouderbladen naar elkaar toe trekken en naar beneden duwen langs de rug. Dit wordt scapuliere retractie genoemd.

Ruggengraat: Behoud een zachte, natuurlijke “S” vorm terwijl je je lichaam strekt en stabiliseert. Stel je voor dat er een touwtje aan de bovenkant van je hoofd zit die je omhoog trekt en voel je rug recht worden. Help jezelf eraan herinneren om jezelf lang te maken vanuit je hoofd en je nek tijdens het sporten.

Armen, ellebogen en polsen: Zorg ervoor dat je armen ontspannen zijn en dat je ellebogen en polsen niet in de verkeerde richting gestrekt zijn waarmee er onnodige druk op je gewrichten komt. Wanneer je bijvoorbeeld bank drukt met een stang dien je ervoor te zorgen dat je polsen niet in de richting van je gezicht buigen in hyperextensie, maar dat ze recht omhoog en naar beneden wijzen. Wanneer je een gewicht vastpakt, knijp er dan niet hard in met je handen en vingers. Houd je handen ontspannen terwijl je toch een stevige, veilige grip houdt.

Borst: Ontspan en adem door, houd je adem niet vast. Borst is neutraal, niet ingezakt met de schouders naar voren, of naar voren gestoken waardoor de ruggengraat naar voren buigt.
Buik en middel: Buikspieren zijn actief en strak aangespannen. Zorg ervoor dat je de spieren aanspant en geen lucht naar binnen zuigt. Het lang maken van de ruggengraat en het aanspannen van de buikspieren zorgt ervoor dat je rug niet geblesseerd raakt.

Ook interessant: Brandstof of vijand? De waarheid over melkzuur

Bekken en heupen: De heupen horen in een neutrale positie te zijn. Zorg ervoor dat je bekken gekanteld zijn waarmee je de ruggengraat verlengt. De bovenkant van het bekken zal een klein beetje naar achteren kantelen, in lijn met de ribben, wanneer de buikspieren actief zijn.

Knieën: Over het algemeen een klein beetje gebogen, afhankelijk van de bewegingsvorm. Zorg ervoor dat je de knieën niet overstrekt of op slot zet in hyperextensie.
Enkels en voeten: Het gewicht moet evenredig verdeeld zijn over de tenen en hielden. Zorg ervoor dat je je enkels niet naar buiten of naar binnen draait en dat je voeten stevig op de grond staan met evenredige druk over de gehele voetzool.

Conclusie

De volgende keer dat iemand tegen je zegt “controleer je houding” ga dan de volgende punten na: kin ingetrokken, kijk recht vooruit, ogen en gezicht ontspannen, schouders laag, buikspieren aangespannen, heupen gekanteld, knieën niet overstrekt, voeten neutraal (niet naar binnen of buiten gedraaid) en verleng je ruggengraat vanuit je kruin.

Je zal jezelf meerdere keren moeten herinneren aan deze checklist tijdens het sporten en uiteindelijk zal het meer vanzelf gaan.

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER