Tips voor het trainen van de biceps

0
256

Spieren! Dat willen we allemaal! En al helemaal gespierde armen. Maar wat is de beste manier om dit voor elkaar te krijgen?

Elke fitness center heeft ze wel. Wie? De mannen (en ja, ook vrouwen) die wekelijks uren lang in de sportschool te vinden zijn. Hun vastberadenheid is duidelijk! De tanden op elkaar, de aderen knallen uit hun voorhoofd en grommend als gekken als bewegen ze de gewichten op en neer, dromend van een lichaam als dat van Arnold Schwarzenegger! Waarom blijven hun armen dan zo klein? Waarom hebben sommige mannen monster armen, terwijl anderen eindeloos bicep curls doen maar nooit groeien?

In dit artikel geef ik je een aantal tips voor het trainen van je biceps.

Altijd eerst een warm-up

Dit maakt je spieren klaar om te werken en helpt je om letsel te voorkomen. Je kunt dit doen door het doen van cardio of een lichte set (veel herhalingen, weinig gewicht) van elke oefening voordat je begint met de zwaardere sets. Een blessure kan ervoor zorgen dat je wekenlang je armen niet kan trainen, daar gaat je voortgang van de afgelopen maanden!

Gebruik samengestelde bewegingen

Terwijl isolerende bewegingen hun plaats hebben, zijn samengestelde bewegingen het beste als het om het bouwen van grote armen gaat. Vergeet dus het doen van uitsluitend bicep curls in de hoop zo grote biceps te krijgen. Zorg ervoor dat je oefeningen zoals chin-ups, pull-ups, deadlifts, squats en bankdrukken doet. Er is aangetoond dat door samengestelde bewegingen te doen je lichaam meer groeihormoon en testosteron zal aanmaken, waardoor je armen sneller groeien. Ook streeft je lichaam altijd naar evenwicht, heb je ooit iemand gezien die alleen grote biceps heeft? Nee! Grote biceps gaan altijd gepaard met grote triceps, schouders en borstspieren.

Gebruik de juiste vorm

Je moet de juiste vorm kunnen behouden tijdens het uitvoeren van de oefeningen om de spiergroei te stimuleren. Je kunt eeuwig gewichten tillen, maar als je de oefening verkeerd doet zal je de spier nooit op de juiste manier trainen en zal deze niet belast raken en vervolgens groeien. Probeer gedurende de gehele oefening spanning op de spieren te houden en op het uiterste punt van de oefening (waar de spier zo kort mogelijk is) deze nog eens extra aan te spannen.

Gebruik de “mind-muscle” verbinding

Er zijn bodybuilders die zweren bij de kracht van de geest om maximale spiergroei te realiseren. Arnold Schwarzenegger was een van deze personen.  Concentreer je op het “gevoel” van de spieren die je aan het trainen bent.

Verander je oefeningen

Het is belangrijk om niet altijd dezelfde oefeningen te doen. Wanneer je lichaam eenmaal gewend is aan de oefeningen en zich hierop heeft aangepast zal meer van deze oefening er niet voor zorgen dat je spieren groeien. Door regelmatig te wisselen zal je lichaam zich constant moeten aanpassen en dus groeien!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER