Voorkomen jouw slaapgewoonten maximale spiergroei?

0
147

Je trainingen vorderen goed, je doet alles goed in de sportschool en je dieet is ook in orde, maar nog steeds is je spiergroei maar langzaam. Wat zou je resultaten nog meer kunnen beïnvloeden?

In dit artikel wil ik je aandacht eens brengen bij een andere factor die essentieel is voor spiergroei, namelijk het nemen van voldoende rust. In dit artikel leg ik uit waarom je voldoende moet slapen en hoe je dit kan bereiken.

De opbouw van spieren

Denk eens na over de opbouw van spieren – lichaamsbeweging, voeding en herstel. Het afbreken van de spieren in de sportschool, creëren kleine scheuren in de spieren die het lichaam dwingen om groter en sterker te worden.

Ook interessant: De 8 meest voorkomende redenen van overgewicht

Je voedt je lichaam met eiwitten, essentiële aminozuren, vitaminen en micro-voedingsstoffen die het nodig heeft voor het anabole proces voor het opbouwen van spieren.

En als je slaapt balanceert je lichaam en gebruikt het de voeding om je spieren te genezen en op te bouwen – je spieropbouw wordt bijna volledig bereikt terwijl je slaapt.

Dus zelfs als alles goed gaat in de sportschool gebruik je wetenschappelijke principes en de nieuwste onderzoeken om je oefeningsroutine te verbeteren, je mist nooit een training en je geeft een klein fortuin uit aan eiwitten en supplementen – maar als je niet genoeg rust en recupereert krijg je nooit de volledige voordelen van je trainingsregime.

Maar het krijgen van voldoende slaap heb je volledig in eigen hand.

Krijg voldoende slaap

Een slaaptekort is heel normaal in de huidige maatschappij, dus je denkt misschien dat je gewoon niet genoeg tijd hebt om 8 uur slaap per nacht te krijgen. Maar de waarheid is dat je dezelfde 168 uren per week hebt die iedereen heeft en 8 uur slaap per nacht gebruikt slechts 56 van deze uren.

Aanrader: De 8 meest voorkomende redenen van overgewicht

Dus dat gebrek aan slaap dat het sneller opbouwen van spieren voorkomt is eigenlijk een lifestyle keuze en niet een voldongen feit. En zoals bij elke lifestyle keuze, heb je de macht om het zelf te veranderen.

Wat weerhoud je van het krijgen van voldoende slaap? Voor de meeste is dit televisie, computerspelletjes en/of internet en sociale media sites die uren nutteloos verspillen en je langer wakker houden dan verstandig is.

Alles met mate is prima maar diverse studies tonen aan dat mensen UREN per dag besteden aan deze bezigheden. Als je 2 of 3 uur per dag TV kijkt en niet die 8 uur slaap krijgt, is het antwoord vrij duidelijk, toch?

Een eenvoudige oplossing

Als je denkt dat je geen 8 uur slaap per nacht kunt krijgen of als je denkt dat het niet belangrijk is om genoeg slaap te krijgen, dan houd je jezelf voor de gek. Je hele dag en je gezondheid worden enorm beïnvloed door je slaapgewoonten. En, natuurlijk, is inclusief je inspanningen om je spieren op te bouwen – zowel de energie als het uithoudingsvermogen dat je nodig hebt voor je trainingen en het spieropbouwende proces zijn afhankelijk van of je lichaam voldoende slaap krijgt of niet.

Het probleem tot nu toe is dat je alles wat je wilt doet zonder beperking en dat je vervolgens je slaaptijd laat afhangen door wat er overblijft.

In plaats daarvan moet je je slaaptijd instellen op basis van wanneer je moet opstaan.

Als je om 07:00 uur op moet staan voor je werk, moet je zorgen dat je om 23:00 uur in bed ligt en klaar bent om te gaan slapen. Ga dus rond 22:30 richting je bed zodat je erop tijd in ligt!

Lees ook: De 8 meest voorkomende redenen van overgewicht

Als je van plan bent om tot 10:00 uur uit te slapen, kun je best opblijven tot 02:00 uur. Het is een eenvoudige oplossing die je helpt om genoeg slaap te krijgen om profijt van te hebben in je dagelijkse leven en je te helpen je spieren sneller op te bouwen – en je zult merken dat je stress niveau daalt en je algehele stemming verbetert.

Onthoud goed dat niemand anders deze veranderingen voor jou kan maken – net als bij alles wat belangrijk is in het leven, ben JIJ degene die de beslissing moet nemen en de inspanning moet leveren om je leven te verbeteren en een fitte en gezonde levensstijl te hebben!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER