De voordelen van krachttraining voor vrouwen

4
460

Trainen met gewichten kan veel positieve effecten hebben bij vrouwen. Toch steken veel vrouwen er niet veel energie in, de meeste vrouwen geloven dat lichte, regelmatige trainingen zoals bijvoorbeeld cardio of een lesje spinnen de beste manier zijn om in vorm te raken.

Het doel van krachttraining is om door middel van weerstand (door het gebruik van gewichten of het eigen lichaamsgewicht) de spieren in het lichaam groter en sterker te maken. In dit artikel leg ik je uit dat het doen van krachttraining ook als vrouw vele voordelen heeft en je zeker niet bang hoeft te zijn dat het niets voor je is!

Als vrouw hoef je niet bang te zijn om groot en breed te worden

Net als mannen, kunnen ook vrouwen hun spiermassa verhogen, maar niet zoveel als mannen. Dit komt doordat vrouwen vrijwel geen testosteron hebben. Dus blijven de mythen over extreem gespierde vrouwen door krachttraining slechts mythen. Hoewel er vrouwen zijn die echt grote armen en schouders hebben, nemen die vrouwen vaak voedingssupplementen en/of hebben een zeer zware en intense krachttraining met behulp van zware gewichten.

Tip: Oefeningen voor grotere Triceps

Vrouwen die matige trainingen doen lijken meestal gewoon erg fit. Misschien heeft u er over nagedacht om krachttraining te gaan doen, maar er toch niet voor gekozen omdat u bang hebt om “mannelijk” te lijken. Dit is niets om u zorgen over te maken!

Hoewel vrouwen niet zo veel potentieel hebben als mannen om meer spiermassa en kracht te verkrijgen, bied het doen van krachttraining zeer veel voordelen.

Een mooier lichaam

Veel vrouwen denken dat ze door het trainen met zware gewichten er als een man uitgaan zien en breder worden met grote spieren. Dit is echter totaal niet het geval! Als vrouw is het zonder supplementen vrijwel onmogelijk om echt hele grote spieren te krijgen. Wel is het zo dat je veel beter in je vel zal zitten, het vetweefsel vervangen door spiermassa moet je doel zijn!

Lichaamsvet verliezen

Voor elke pond extra spiermassa, verbrand je ongeveer 35-50 calorieën per dag extra (in vergelijking met vetweefsel). Hoe meer spieren in je lichaam, hoe meer vet en calorieën je dus verbrand in rust. Dit zal er dus voor zorgen dat bijvoorbeeld afvallen een stuk makkelijker gaat!

Je vermindert je risico op osteoporose

Krachttraining versterkt niet alleen je spieren, maar het versterkt ook je botten. Indien je dit combineert met een calcium rijk dieet, is dit een van de beste middelen tegen osteoporose (botkanker).

Je zult fysiek sterker zijn

De toename van je kracht zal je minder afhankelijk maken van anderen. Een vrouw kan even sterk zijn als een man, maar met minder spiermassa. De klusjes zullen gemakkelijker zijn en je zal een makkelijker leven leiden. Doordat je spieren sterker zijn, zal ook het kans op letsel, blessures of spierpijn een stuk minder zijn aangezien je lichaam simpelweg gewend is om een zwaardere belasting aan te kunnen.

Zoals je kan zien is er geen reden om niet aan krachttraining te doen, wel zijn er enorm veel om het wel te doen. Niet alleen verbetert het je gezondheid, maar je zal zal er ook beter uitzien en je een stuk fijner voelen!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

4 REACTIES

  1. Wat een leerzaam artikel!!
    Ik krijg spontaan zin om kracht training tegaan doen en zo fysiek sterker te worden en fitter!
    Maar kan je ook kracht training doen zonder af te vallen? Want ik heb al niet zoveel vet op mn botten..

    • Dat kan zeker Gerdiena! Bij het sporten zal je misschien extra calorieën verbranden, maar wanneer je voldoende blijft eten om dit te compenseren zal je zeker niet afvallen, maar juist meer (spier)massa opbouwen!

  2. Goed artikel. Veel vrouwen zijn inderdaad bang dat ze ‘opgepompte’ spieren krijgen als ze aan gewichtheffen of andere vormen van krachttraining doen. Het is goed dat jullie die mythe hier even de wereld uit helpen.

  3. Leuk en leerzaam artikel over de voordelen van krachttraining voor vrouwen. Ik hoor vrouwen in mijn omgeving ook wel eens zeggen dat ze bang zijn om heel gespierd te woorden van krachttraining. Dit is dus gewoonweg een fabeltje!

    Groetjes,
    Koen

LAAT EEN REACTIE ACHTER