Wat tips voor het trainen in de ochtend

0
255

In de ochtend trainen is nooit ideaal. In een perfecte wereld zou je al een paar uur wakker moeten zijn zodat alle processen in je lichaam voldoende opgestart zijn.

trainen-in-de-morgen

Helaas leven we niet in een perfecte wereld en komt het er voor veel mensen op neer dat ze wel in de ochtend moeten trainen omdat ze de rest van de dag hier geen tijd voor hebben.

In dit artikel geef ik je wat tips wanneer je in de ochtend wilt trainen.

Eten of niet

Aangezien je weinig tijd zal hebben in de ochtend zullen veel mensen het ontbijt willen over slaan zodat ze meer tijd voor het training hebben. Wanneer je doel is om af te vallen kan dit zelfs slim zijn aangezien je lichaam zijn energie nu uit de voorraad (vet) moet halen.

Wanneer je echter spiermassa wilt aankomen dan is het slim om toch iets te nemen zodat je lichaam tijdens en na de training onmiddellijk van de juiste bouwstoffen voorzien is. Een eiwit supplement met eiwitten die snel worden opgenomen is dan ook aan te raden. Wat ik zelf hiernaast altijd doe is voordat ik naar bed ga een maaltijd met langzame koolhydraten eten, door de trage stofwisseling in de nacht zal dit je de volgende ochtend ook nog energie geven tijdens je workout!

Veiligheids overwegingen

Aangezien je net wakker bent en je lichaam de hele nacht stil heeft gelegen is het belangrijk de spieren goed wakker te schudden. Een goede warming up is dan ook essentieel. Zelf gebruik ik hier vaak touwtjespringen voor aangezien je hierbij bijna alle spieren in je lichaam aan het werk zet. Vergeet ook het doen van diverse (dynamische) stretch oefeningen niet!

Ik ben in de ochtend vaak niet zo scherp als de rest van de dag (ik ben een echt avondmens), hierdoor is de kans dat er iets mis gaat en ik een blessure oploop in de ochtend groter. Een goede tip die ik je wil meegeven wanneer je zelf ook blessure gevoelig bent is om dan eerst diverse isolatie oefeningen te doen. Nadat je de isolatie oefeningen gedaan hebt kan je overgaan op de compound oefeningen. Aangezien je lichaam nu al voor een deel uitgeput is zal je deze compound oefeningen met minder gewicht hoeven te doen om de spieren alsnog te laten groeien. Met minder zware gewichten tijdens je compound oefeningen is de kans op blessures een stuk minder!

Begin bijvoorbeeld eerst met een isolatie oefening voor het trainen van de hamstrings en quads, waarna je overgaat op het doen van squats.

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER