Weinig tijd? Probeer Tabata

0
145

Het is 06:30, je hebt 30 minuten gejogd en je moet nog 30 minuten langer door. Je begint verveeld te raken en de gedachten van de verplichtingen die je vandaag nog hebt, beginnen door je hoofd te spoken. Je zou willen dat je het gewoon kon laten zitten en naar je werk kon gaan, maar je moet doorgaan, je moet volhouden om de resultaten van cardio te kunnen zien.

Nou, het hoeft niet. Er is een hele korte oplossing die maar acht minuten duurt genaamd Tabata. Tabata is een vorm van HIIT (High Intensity Interval Training)

Een voorbeeld van tabata training ziet er als volgt uit:

  • Begin met twee minuten warming-up, om je bloed door te laten lopen en je spieren en gewrichten op te warmen.
  • Sprint 20 seconden voluit.
  • Jog 10 seconden.
  • Herhaal dit 8 keer in 4 minuten.
  • Doe dan een cooling down van 2 minuten.

Dat is alles, 8 minuten in totaal.

Ik kan de sceptische gedachten al horen, want mensen denken nou eenmaal snel dat meer altijd beter is, en als het gaat over afvallen dan zal je zeker denken dat veel, veel meer beter is. Ik weet dat het maar een hele kleine workout lijkt, maar het is heel uitdagend, ik ken mensen die liever twee uur lang joggen dan zich in 8 minuten tijd volledig in te spannen en de grens op te zoeken.

De voordelen van Tabata

Volgens sommige onderzoekers worden de voordelen van HIIT niet alleen gemeten door de klok. Je kunt nog steeds alle voordelen van cardio krijgen:

  • Verbeterde cardiovasculaire functie; studies laten zien dat HIIT het risico van een cardiovasculaire ziekte significant vermindert.
  • Aerobic voordelen: kun jij geloven dat 2.5 uur (verdeeld over meerdere dagen natuurlijk) van HIIT de zelfde biochemische veranderingen in je spieren teweeg kunnen brengen als 10.5 uur training gericht op uithoudingsvermogen?
  • Als je een doorgewinterde atleet bent, heeft Tabata nog een voordeel voor je. Zoals je al zult weten, het verbeteren van je vorige records wordt steeds moeilijker en moeilijker. Maar het is bewezen dat HIIT je over dat dode punt heen kan brengen.
  • Metabolische voordelen: er wordt gezegd dat het verbranden van vet na 30 minuten van oefeningen begint, dus je moet rustig aan doen om over die 30 minuten te komen en aan de juiste tijd te komen. Maar het belangrijke bij het verbranden van vet is niet het totaal aan calorieën dat je verbrandt tijdens je workout, maar het is de verhoogde overgebleven metabolische waarde daarna die er toe doet, een punt dat in het voordeel van HIIT is. HIIT zorgt voor een verhoogde metabolische waarde en zuurstofconsumptie tot 24 uur na de workout.
  • HIIGT verlaagt ook significant de weerstand tegen insuline. Een grote bonus voor een atie waarvan 30% van de bevolking diabetes heeft.
  • Het veroorzaakt ook veranderingen in de skeletspieren, wat resulteert in een vermeerderde oxidatie van skeletspiervet en verbeterde glucosetolerantie.

En, niet te vergeten, de tijd die je bespaart.

Tabata is toepasbaar op van alles

Er zijn vele vormen van Tabata training, zo heb ik in mijn voorbeeld een 8 minuten workout laten zien waarbij je sprinten en joggen combineert, maar er zijn vele combinaties mogelijk. Eigenlijk kan je iedere fitness oefening wel toepassen in een Tabata tijdschema: 20 seconden voluit knallen en dan een korte rust.

HIIT of Tabata, welke naam je er ook aan geeft, is een goed alternatief voor de traditionele uithoudingsvermogen trainingen. Ik zou zeggen probeer het eens en je zult vanzelf merken dat je ook in 8 minuten helemaal gesloopt kan zijn!

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER