Hoe emoties en gedachten je kunnen motiveren

0
114

Je dagelijkse gedachten en emoties hebben een grote invloed op je motivatie. Veel mensen beginnen fanatiek aan een nieuw dieet of trainingsprogramma, maar wanneer de resultaten uit blijven en ze anderen wel succes zien hebben zakt de moed al snel in de schoenen.

In dit artikel leg ik uit welke mindset je moet hebben zodat positieve emoties je motivatie zullen versterken.

Doe aan zelfcompassie

Onze inherente neiging onszelf met anderen te vergelijken en het maatschappelijk streven naar perfectie, kan onze doelen voor doen komen als een luchtspiegeling. De angst om te falen voelt als een dreiging en saboteert onze motivatie om door te gaan. Maar er is een oplossing!

Ook interessant: Het effect van gedrag op afvallen

Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer je aardig bent voor jezelf, dit je de kracht geeft om je angsten, zowel reëel als ingebeeld, onder ogen te zien. Door je hand op je borst te leggen en jezelf op een aardige en bemoedigende manier toe te spreken, zal je makkelijker in het hier en nu kunnen zijn en je innerlijke kritiek tot een halt kunnen roepen.

Overdenk je blokkades

Hetzelfde geldt voor gedachtepatronen. De mens is erop ingesteld om het negatieve te zien (geef de schuld maar aan de evolutie), sommigen meer dan anderen. Gelukkig is deze oorspronkelijke mentale blauwdruk kneedbaar, wanneer je hier bewust mee aan de slag gaat.

Wanneer het moeilijk wordt, begin je dan te twijfelen aan je eigen vaardigheden en laat je de blokkades voor jezelf groter worden?

Dit is het moment waarop je moet na gaan denken over jouw uitlegstijl; jouw manier om de blokkades op je weg te verklaren. Martin Seligman, een professor op de Universiteit van Pennsylvania en de oprichter van de positieve psychologie, verdeelt de uitlegstijl in 3 “P’s”.

Als jouw uitleg van je demotivatie is dat jij het probleem bent (Persoonlijk), niets lijkt te werken (Pervasief) en er geen kans is dat het ooit beter wordt (Permanent), is het tijd om alles opnieuw te overdenken.

Geniet van succes

Vergeet niet om te genieten van je succes en het goede om je heen in je op te nemen wanneer je vooruitgaat. Neuropsycholoog Rick Hanson zegt dat de hersenen als Velcro zijn voor het negatieve en Teflon voor het positieve.

We zullen niet in staat zijn om herinneringen op te bouwen die veerkracht en competentie herbergen als we onszelf niet de tijd gunnen om even achterover te zitten en onze resultaten te herbeleven, te applaudisseren voor onze moeite, en de warme gloed van een goed verrichte taak op te nemen in onze diepe recessen van onze neurale structuur.

In tegendeel, we zullen geobsedeerd raken met wat er mis ging en een herinnering aanmaken die falen als label krijgt.

Ook interessant: Het effect van gedrag op afvallen

En tot slot nog een motiverende gedachte. We hebben het allemaal in ons om de vastberadenheid te vinden om onze doelen na te blijven jagen. Denk eraan hoe jij of je kind leerde lopen. Niet afgeschrikt door falen noch verleid door uitdaging bleef je in het moment, je enige focus op de taak waar je mee bezig was.

Jezelf niet straffend wanneer je viel, niet verwachtend dat het perfect zou gaan. Gewoon een doel in de verte, een besmettelijke glimlach die steun oogstte en de aflatende drang om er te komen, een klein stapje per keer. Wow. En wij dachten dat baby’s niets wisten!

DELEN
Ik werk als coach voor mensen en bedrijven zodat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen. Teambuilding, het motiveren van anderen en het helpen bij het stellen van doelen zijn mijn passie!

LAAT EEN REACTIE ACHTER