4 Motiverende manieren om je vooruitgang te meten

0
256

Feedback is een vitaal onderdeel van elk gezondheid en fitness avontuur, en, volgens 50 jaar lang psychologisch onderzoek is feedback een van de meest belangrijke componenten voor motivatie op lange termijn.

Een prestatiecijfer zoals bijvoorbeeld je gewicht op een weegschaal is een soort feedback waardoor je op een objectieve manier kunt zien hoe het gaat, het laat je weten of je de juiste richting op aan het gaan bent, en het helpt je om gemotiveerd te blijven.

Echter, zelfs prestatiecijfers die de juiste feedback lijken te geven voor het behalen van een specifiek doel kunnen falen. De beste prestatiecijfers zijn relevant, betrouwbaar en traceerbaar.

Waarom je de weegschaal niet moet gebruiken

De weegschaal in je badkamer is een hulpmiddel dat ontworpen is om te schatten hoeveel atomen je hebt. Dat is alles wat het doet. Het gebruikt een spoel of veer om te gokken hoeveel atomen er in je lichaam zitten gebaseerd op hoe de zwaartekracht die veer beïnvloed wanneer je erop staat.

Tip: SMART je fitness doelen maken

De weegschaal kan er tot 4 kilo naast zitten op een dag, compleet gelijk blijven staan gedurende maanden, maar hij kan je vooral gefrustreerd maken wanneer je alles goed doet om je doelen te bereiken.

Zoek je echte doel

Maar wat is je ‘echte doel’. Ik start mijn gesprekken met cliënten door een simpele maar vaak moeilijke vraag te stellen: “wat wilt u”? Niet “wat is u verteld dat u moet willen” niet “wat wilt u van mij” maar “wat wilt u van uzelf, van uw lichaam, uw tijd, uw moeite en uw focus?” Het antwoord varieert. Ik heb alles gehoord van “ik wil met mijn kinderen kunnen spelen” en “ik wil me beter voelen” tot “ik wil er beter uitzien als ik naakt ben.” Niet één cliënt heeft ooit iets gezegd over atomen.

Een weegschaal meet niet hoe sterk je bent, hoe goed je je voelt en of je uren verstoppertje kunt spelen. Het getal dat het aantal atomen aangeeft dat wij in ons lichaam hebben heeft niks te maken met wat we echt willen, waardoor het gewicht dat je afleest geen goed prestatiecijfer is. Hier volgen een paar betere:

1. Maak foto’s

Neem foto’s van jezelf in badkleding, een spijkerbroek of zelfs naakt, neem voor en na foto’s. Het nummer op je weegschaal kan stil blijven staan door het vasthouden van water, hormoon fluctuaties zelfs als je kleding beter bij je lichaam gaat staan en je dunner lijkt te zijn als je in de spiegel kijkt.

Bekijk ook: Fitnessen volhouden

In plaats van elke maandag op de weegschaal gaan staan is het wellicht beter een selfie te maken.

2. Meet met een meetlint

Ik heb cliënten gehad die voortdurend naar me toe kwamen nadat ze gewicht hadden verloren en zeiden, ik heb een nieuw schema nodig. Ondertussen waren ze wel dunner geworden.

Wat was nu het geval? Vetmassa had plaats gemaakt voor spiermassa. Op de weegschaal was het gewicht dus hetzelfde gebleven, maar de cliënt zag er een stuk beter uit! Blijf dus gewoon doen wat je doet en gooi je weegschaal weg.

3. Gebruik situaties uit je dagelijks leven

Als je doel is om met je kinderen te kunnen spelen zonder moe te worden, plan dan een tijd in om met ze te spelen. Als het elke week makkelijk wordt dan boek je vooruitgang!

Je kunt het zelfs gemakkelijk doen door elke keer als je gespeeld hebt een notitie te maken “met de kleinkinderen gespeeld, 2 op een schaal van 10 met 10 als hoogste”.

Lees ook: Fitness leuk maken

Ook kan je doel bijvoorbeeld zijn om zonder te hijgen alle trappen in je kantoor op te lopen. Ook dit kan je dagelijks te meten door bij te houden op een schaal van 1 tot 10 hoe vermoeid je was toen je boven aankwam na alle trappen op gelopen te hebben.

4. Gebruik een logboek

Houdt bij wat je doet. Alleen slechte dingen gebeuren snel in een lichaam (zoals verwondingen). Goede dingen kosten tijd, en altijd meer tijd dan je denkt dat ze zouden moeten kosten.

Door de gezonde dingen die je doet bij te houden, zoals kleurrijke groenten eten, en dagelijks lopen, kun je goed zien wat je nu echt moet doen om je doel te bereiken. Elke goede atleet houdt zijn trainingsschema bij.

Als je aan jezelf begint te twijfelen kun je gewoon terug kijken naar kleine dingetjes, zodat je precies weer weet waar je mee bezig was!

Denk even na over wat je nu eigenlijk wilt, en bedenk dan wat de beste manier is om bij te houden of je vooruitgaat. Ik betwijfel dat je iets geeft om hoeveel atomen je hebt, en ik weet zeker dat je andere middelen zult vinden om te meten of je je doelen bereikt.

Wat is je doel en wat doe je om je vooruitgang te meten? Deel het in de reacties onderaan!

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER