5 Minder bekende voordelen van fitness

0
106

We weten allemaal dat het doen van oefeningen en actief blijven een geweldige manier is om calorieën te verbranden en spieren op te bouwen, maar wat doet het nog meer voor ons lichaam?

Er zijn een aantal, niet echt verborgen, maar over het hoofd geziene voordelen die op een positieve manier effect op ons hebben. We hopen dat deze feiten je zullen motiveren om te gaan bewegen en die gewichten van de grond te krijgen.

Het helpt je beter slapen

Niet alleen geeft het doen van oefeningen je meer energie gedurende de dag, je zult ook beter slapen als je klaar bent met je inspannende activiteiten. Regelmatige lichamelijke activiteit helpt je sneller in slaap te vallen en bevordert een diepere, meer verkwikkende slaap.

Tip: De voordelen van het doen van krachttraining

Het is belangrijk om te onthouden dat het doen van oefeningen vlak voordat je gaat slapen je juist wakker kan houden omdat je teveel energie hebt. Je lichaamstemperatuur stijgt gedurende de dag en daalt gedurende de nacht, wat ervoor zorgt dat je in slaap valt. Het doen van oefeningen verhoogt de lichaamstemperatuur, wat vervolgens later leidt tot een lagere lichaamstemperatuur, waardoor je meer kans hebt op een betere slaap.

Het laat je je beter voelen (chemisch)

Voor sommigen kan de gedachte aan het doen van oefeningen in verband worden gebracht met gevoelens van uitputting en pijn. Dit kan voor een deel van het proces waar zijn, maar het doen oefeningen geeft “positieve” chemische stoffen zoals dopamine en serotonine af aan de hersenen.

Deze stoffen werken ook als stress-verminderaar en hebben een kalmerend effect op ons lichaam. Het doen van oefeningen verhoogt ook de bloedtoevoer naar de hersenen, wat geweldig is voor het denken.

Het laat je je, emotioneel gezien, beter voelen

Naast de duidelijke biologische en fysieke voordelen voor velen levert lichaamsbeweging ook emotionele en intrinsieke voordelen op. Het vaker doen van oefeningen verhoogd je lichaamsbeeld en het gevoel van eigenwaarde.

Dat betekent niet dat je minder dan 10% lichaamsvet of keiharde abs moet hebben, maar het zien van kleine veranderingen aan je lichaam en aan je conditie kan wonderen doen voor je zelfvertrouwen.

Het helpt de hersenen

Het soepel houden van je hersenen is vrij belangrijk omdat dan alles soepel loopt. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat lopen en lichamelijke activiteit kunnen helpen om de hersenen in topvorm te houden.

Het doen van oefeningen bevordert zelfs de groei van meer hersencellen en de vorming van meer verbindingen tussen die cellen die beurtelings het leren bevorderen.

Natuurlijk bevorderen ingewikkelde oefeningen of sport dit voordeel en het doen van oefeningen heeft ook aangetoond dat de concentratie hierdoor verbeterd wordt.

Het verbetert je immuunsysteem

Heb je genoeg van het altijd moe zijn en het krijgen van een verkoudheid waardoor je je ziek moet melden?

Regelmatige lichaamsbeweging kan eigenlijk je immuunsysteem verbeteren en kan je lichaam helpen die vervelende virussen en bacteriën te bestrijden.

Het doen van oefeningen stimuleert de cellen die betrokken zijn bij het immuunsysteem en helpen om de achteruitgang van het immuunsysteem op oudere leeftijd te bestrijden. Niet alleen verbetert het het immuunsysteem, het vermindert ook de kans op vele ziekten.

Fitness jij en ondervind je er nog andere voordelen van? Laat dit ons weten en help anderen motiveren door een reactie achter te laten!

DELEN
Ik werk als coach voor mensen en bedrijven zodat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen. Teambuilding, het motiveren van anderen en het helpen bij het stellen van doelen zijn mijn passie!

LAAT EEN REACTIE ACHTER