Begin vandaag nog met je verandering

0
139

Motivatie is afgeleid van het woord motief of ‘iets waarom een persoon handelt op een bepaalde manier of een bepaald iets doet’. Als het gaat om gezondheid en fitness, is het de motivatie wat ervoor zorgt dat je begint met een fitness programma of met gezonder gaan eten.

Het is wat iemand beweegt van een sedentaire levensstijl naar een actieve levensstijl, van een voedingspatroon van bewerkt voedsel naar gezond voedsel dat je stimuleert.

In dit artikel zal ik mij richten op het vinden van die eerste motivatie om aan de slag te gaan en je een aantal praktische oefeningen bieden om je te helpen om gemotiveerd te raken.

Het stages of change model

De motivatie om oefeningen te doen komt voort uit een verlangen om te veranderen: ofwel om je te verplaatsen in de richting van iets positiefs (bijv. gezond en fit zijn), of je uit de buurt van iets negatiefs te verplaatsen (bijvoorbeeld het vermijden van een ziekte of het vermijden van gewichtstoename). Psychologen omschrijven de wens om te veranderen in het ‘Stages of Change’ model.

Er zijn vijf stadia van verandering. Vandaag zal ik de eerste drie bespreken.

Fase 1: pre-contemplatie

De eerste fase van verandering is ‘pre-contemplatie’. In dit stadium handelt een persoon niet of denkt niet na over verandering. Men kan zich niet bewust zijn van de voordelen van een gezonde levensstijl of tevreden zijn met de huidige staat van gezondheid of het kan men gewoon niet schelen om te veranderen.

Lees ook: SMART je fitness doelen maken

De kans is groot, als je dit artikel moedwillig leest dat je tenminste nadenkt over fitness en dat je niet in deze fase van verandering zit. Ik krijg zelden de gelegenheid om mensen in het pre-contemplatie stadium te ontmoeten, omdat als ze mij bellen of de sportschool bezoeken dit een beschouwing van verandering impliceert.

Als je je in het pre-contemplatie stadium bevindt (misschien dwingt iemand je om dit te lezen) of als je iemand kent die moet beginnen met trainen, maar niet de intentie heeft om te beginnen, is het een goed begin om het bewustzijn van het belang van gezonde gewoonten te verhogen.

Het is niet realistisch om te proberen iemand in dit stadium te bewegen tot actie met advies. Het idee is om een luisterend oor te zijn en de persoon te helpen wanneer zij besluiten om in actie te komen.

Fase 2: contemplatie

De volgende fase van verandering is ‘contemplatie’. In dit stadium heeft iemand de intentie om te veranderen, maar niet meteen. Ze zouden gemengde gevoelens hebben over het doen van oefeningen en er niet erg van overtuigd zijn dat verandering mogelijk is.

Als je in het contemplatie stadium zit, is het nu de tijd om alle ‘voors’ en ‘tegens’ voor verandering op een rijtje te zetten. Aan de ene kant noteer je alle redenen waarom je een betere vorm wilt krijgen. Het zou geweldig kunnen voelen om een bikini aan te kunnen op je vakantie naar Mexico, om je bloeddruk te verlagen of om een goed voorbeeld te zijn voor je kinderen.

Bekijk ook: Hoe jezelf te motiveren om af te vallen

Het opschrijven van je redenen ‘waarom’ is een geweldige oefening om te doen, ongeacht of je nu denkt over het trainen of al deelneemt aan een fitness-programma. Ik gebruik deze oefening regelmatig bij mijn klanten om hun voortdurende motivatie en succes te verzekeren. Aan de andere kant schrijf je alle redenen op waarom je niet moet beginnen met het doen van oefeningen of het gezonder eten. Een paar redenen kunnen bijvoorbeeld zijn dat je sportkleding moet dragen, dat je een half uur later thuis bent van het werk of dat je vaker voor producten moet winkelen.

Vergelijk beide kolommen en beslis of de ‘voordelen’ opwegen tegen de ‘nadelen’. Overweeg beide aantallen van de voor- en nadelen en het belang van je redenen. Als de ‘voordelen’ opwegen tegen de ‘nadelen’, feliciteer jezelf dan. Je hebt je dan ontwikkeld tot de volgende fase van verandering!

Fase drie: Voorbereiding

De derde fase van verandering is ‘voorbereiding’. Voorbereiding beschrijft iemand die misschien heeft geprobeerd om in het afgelopen jaar te veranderen, al een paar kleine veranderingen heeft gemaakt of van plan is om in de komende weken te veranderen.

Tip: Sportverslaving - verslaafd aan sporten

Als je in de voorbereidingsfase zit, richt je dan op de redenen waarom je wilt veranderen en stel jezelf een doel. Als je eenmaal weet wat je wilt is het belangrijk om een plan te maken over hoe je je doelen kunt bereiken.

Zorg ervoor dat je plan haalbaar is – je kunt altijd nog het niveau van activiteit of het verder veranderen van je eetgewoonten aanpassen als je al bezig bent.

Een voorbeeld van een plan kan worden elke dag gedurende je lunchpauze 20 minuten te lopen en om je bewerkte snacks te vervangen door groenten en fruit. Een gekwalificeerde fitness-deskundige kan je helpen bij het creëren van een plan dat werkt voor jou.

DELEN
Ik werk als coach voor mensen en bedrijven zodat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen. Teambuilding, het motiveren van anderen en het helpen bij het stellen van doelen zijn mijn passie!

LAAT EEN REACTIE ACHTER