Geen tijd voor fitness? Wat een onzin!

0
333

Keer op keer hoor je mensen zeggen dat ze ‘geen tijd hebben om te trainen’. Een gebrek aan tijd is het nummer één excuus dat mensen gebruiken om niet naar de sportschool te gaan of te gaan lopen.

Wat ze eigenlijk zeggen is dat hun gezondheid en fitness geen prioriteit is voor hen, hoewel maar weinig mensen dat zouden toegeven.

De waarheid is dat we allemaal tijd vrijmaken voor dingen die we kunnen waarderen. Iedereen op de planeet, jong of oud, rijk of arm, heeft dezelfde 168 uur per week – niet meer en niet minder. Als je geen tijd hebt voor fitness komt dat gewoon omdat je je trainingen niet regelmatig plant. Laten we het eens beter bekijken.

Hoeveel tijd kost sporten nu echt

De meeste mensen werken 40 uur per week, maar laten we hier nog wat tijd bij optellen voor voorbereidingen en reizen enz. Laten we zeggen een royale 60 uur per week. Voldoende rust vereist 8 uur slaap per nacht, dus hiermee is nog 56 uur verantwoord. Voeding is ook van vitaal belang, dus laten we een uur uittrekken voor elk van je 21 maaltijden per week. Dat betekent dat deze bezigheden goed zijn voor 137 uur per week, ervan uitgaande dat je daar de tijd voor neemt.

Lees ook: Hoe jezelf te motiveren om af te vallen

Alles bij elkaar opgeteld, heb je nog 31 uur per week over – of een gemiddelde van meer dan 4 uur per dag. Een uur per dag gewichtheffen, vier dagen per week, zal je weer in vorm krijgen en je fit houden. Een half uur cardio of aerobics per dag, 6 dagen per week, zal ook je conditie en gezondheid op peil houden.

Wil je echt weer in vorm komen en er weer afgetraind en strak uitzien? Besteed dan drie dagen per week een uur in de sportschool aan het tillen van gewichten, doe dan een half uur cardio en een half uur yoga op de andere 4 dagen.

Dat alles zou slechts 7 uur per week in beslag nemen om fit te blijven, dan heb je nog steeds 24 uur per week over voor andere activiteiten. Zeven uur van 168 uur per week – of ongeveer 4% van je tijd.

Is dat echt een te grote investering voor het onderhouden van je gezondheid en fitness, het je fysiek en mentaal beter voelen, het hebben van meer energie en het helpen afwenden van aandoeningen zoals diabetes type 2, hartaanvallen en beroertes?

Natuurlijk niet. En toch zijn de meeste mensen nog steeds niet in vorm om fit en flexibel te blijven…

Zorg goed voor jezelf

Ben eerlijk naar jezelf – als je niet de tijd neemt om je lichaam te behouden, neem je waarschijnlijk ook niet de tijd om een gezonde maaltijd te bereiden en gezonde voeding te eten en een gemiddelde van 8 uur slaap nacht per nacht te krijgen, toch?

Dus wat is het verschil tussen jou en degenen onder ons die wel trainen, goed eten en genoeg slaap krijgen? Je waardeert jezelf niet genoeg – JIJ staat niet hoog genoeg op je eigen lijst met prioriteiten!

Aanrader: Hoe jezelf te motiveren om af te vallen

Denk er eens over na… Je wilt niet te zwaar worden, uit vorm raken, altijd moe zijn en elke dag wakker worden met pijn. Toch maak je geen tijd vrij om fit te blijven. Je wilt geen toekomst vol overgewicht en je slecht voelen, maar je neemt niet de tijd en de moeite om te voorkomen dat dat je te wachten staat in het leven.

Maar jij, en alleen jij, kan nu beginnen met dat te veranderen. Plan het doen van je oefeningen, plan je maaltijden op een slimme manier en ga op tijd naar bed om elke nacht die 8 uur slaap te krijgen.

Waarom zou je dat allemaal doen, al die moeite om gewicht te verliezen, spieren op te bouwen en optimaal gezond te zijn? Waarom zou je fitness tot een prioriteit in je leven maken? Heel simpel – omdat JIJ ERTOE DOET!

DELEN
Ik werk als coach voor mensen en bedrijven zodat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen. Teambuilding, het motiveren van anderen en het helpen bij het stellen van doelen zijn mijn passie!

LAAT EEN REACTIE ACHTER