Het effect van gedrag op afvallen

0
113

Waarschijnlijk droomt iedereen van een slank en atletisch lichaam. Ondanks het feit dat een gezond dieet en voldoende sporten bewezen technieken zijn die voor veel verschillende reden goed zijn voor de gezondheid, is gewichtsverlies nog steeds iets dat zeer lastig is om te behalen.

De redenen hiervoor variëren, van niet genoeg wilskracht om een dieet te blijven volgen tot een gebrek aan vastberadenheid om te sporten. Toch is een van de meest belangrijke redenen een laag zelfvertrouwen en het falen om te accepteren dat resultaten wel zeker mogelijk zijn, maar enkel in de lange-termijn en door gebruik te maken van kleine en gestage veranderingen.

Dramatisch gewichtsverlies in een korte tijd wordt soms wel eens getoond in televisieprogramma’s en tijdschriften, echter is het meer redelijk om te accepteren dat zinnige afvalprogramma’s meer bescheiden doelen hebben en meer hun wortels hebben in het verhogen van het zelfvertrouwen en het zelfbeeld.

Alleen jijzelf kan jezelf gezonder maken of je gedrag veranderen. Het zou zo kunnen zijn dat je hierbij wat extra hulp en wat professionele expertise nodig hebt om meer zelfverzekerd te worden voordat je besluit wat goed voor jou is. Deze ondersteuning kan van familie, vrienden, of zelfs je werkplek komen. Het hebben van welzijnprogramma’s op het werk is logisch voor veel ondernemingen, sinds deze investering beloond kan worden met gezondere, meer verbonden en meer actieve werknemers, minder kosten wat betreft de ziekteregeling, etc.

Positief denken helpt

Positieve invloeden, zowel vanuit je werkplek als vanuit andere plaatsen, kunnen het verschil maken tijdens je afvalpoging – als je tevreden bent over je lijf, dan heb je vaak een hoog zelfvertrouwen. In de moderne cultuur van vandaag wordt jeugd en fysieke aantrekkingskracht felbegeerd – vrouwen voelen wellicht de druk van de samenleving om er jong en glamoureus uit te zijn, terwijl mannen zich wellicht druk maken over een bierbuik, haaruitval of een klein gestalte.

Zulke zorgen over het zelfbeeld, en in het bijzonder bij vrouwen, kunnen vroeg beginnen en dragen ernstige gevolgen met zich mee. Een jong meisje dat zich zorgen maakt over haar gewicht kan later wellicht slechte eetgewoonten ontwikkelen, iets dat uiteindelijk kan resulteren in botverlies. Dit allemaal terwijl goede voeding en regelmatig sporten (cardio en resistentietraining) de gezondheid van de botten kan verhogen en nog veel meer andere voordelen met zich draagt.

De drie factoren die nodig zijn om succesvol af te vallen

De drie hoofdgebieden die essentieel zijn om een gezond gewicht te behalen en te behouden zijn:

  • Wat je eet – voedselkeuzes, koken en bereiding, en de manier waarop je van je eten geniet;
  • Fysieke activiteit – hoeveel je beweegt, met welke activiteiten je besluit om mee te doen en hoeveel specifieke fysieke oefeningen je verricht;
  • Gedrag – hoe je met problemen wat betreft je zelfvertrouwen en met verschillende psychologische barrières omgaat.

Snel gewichtsverlies is voor de meeste mensen vaak niet te realiseren. Een gezond gewichtsverlies is typisch niet meer dan 2 pond per week, het is dus een traag en gestaag proces. Veel mensen onderschatten wellicht het vieren van kleine overwinningen en het versterken van de voortgang van een ander. De mensen die je ondersteunen kunnen je wellicht de emotionele stimulatie en ondersteuning bieden die jij nodig hebt om te slagen.

Echt welzijn kan in de werkelijkheid het resultaat zijn van de interactie tussen meerdere componenten: fysiek, emotioneel, milieu, spirituele, sociaal, carrière, etc.

Hier zijn een aantal belangrijke gewichtsverliesideeën die je kunnen helpen met het verbeteren van je vaardigheden om zo een gezond zelfbeeld en –vertrouwen te creëren.

  • Wees niet afhankelijk van wat de weegschaal je vertelt. – Voorkom negatieve gedachten en vooroordelen. Leer jezelf aan om je inspanningen te waarderen en vier zelfs geringe verbeteringen, voel je van binnen goed en geniet van wat je “momenteel” aan het doen bent – in het hier en nu.
  • Kom tot innerlijke vrede en accepteer jezelf. – Zorg dat je je huidige lichaamsbeeld accepteert. Zelfacceptatie geeft je de mogelijkheid om, i.p.v. dat je met negatieve gedachten als “Zou ik, kan ik” worstelt, je energie te gebruiken om veranderingen wat betreft je gedrag teweeg te brengen.
  • Creëer een positief mentaal perspectief. – Je gedrag, verlangens en de bewuste inspanningen die jou in een situatie plaatsen zullen de uitkomsten hiervan zeer beïnvloeden en, belangrijker, bepalen of je goede uitkomsten verwacht, of dat je ontmoedigt zult raken door slechte uitkomsten.
  • Moedig jezelf aan door jezelf positief aan te spreken. Door jezelf positief aan te spreken, zul je je kwaliteiten en vaardigheden kunnen versterken. Dingen als “geef nooit op” kunnen je onderbewustzijn beïnvloeden en op die manier je zelfvertrouwen en vastberadenheid verbeteren. Je zult echter wel een manier moeten bedenken om jezelf constant te herinneren aan deze slagzinnen.
  • Probeer vergelijkingen te vermijden. – Schoonheid (en lichaamsvorm en –afbeelding) is een multidimensionale combinatie van een aantal aspecten, kwaliteiten en attributen en verschilt op een individuele basis die continu veranderd. Erken je persoonlijke unieke schoonheidsexpressies en monitor je eigen fysieke, mentale, en daarna, visuele vooruitgang.
  • Bouw je zelfvertrouwen op en vertrouw jezelf. Ongeacht hoe moeilijk het is, elke keer dat je een taak probeert die buiten je comfortzone ligt, en hierbij zelfs de meest kleine maat van succes boekt, zul je een groter zelfvertrouwen opbouwen.
  • Beloon jezelf voor de doelen die je hebt behaald. – Sta jezelf toe, en bereid positieve prikkels voor, voor wanneer je op schema bent met je gewichtsverliesplan om zo het werk dat jij hebt gedaan om je zelfbeeld te verbeteren te erkennen.
  • Moedig jezelf en andere mensen aan. – Erken het positieve resultaat van je inspanningen op je persoonlijke welzijn en geef, en ontvang, regelmatig complimentjes.
  • Deel je interesse en vooruitgang met anderen. – Het delen van je gezonde doelen met anderen kan je helpen om op schema te blijven. Waardeer de voordelen die ondersteunende vrienden, bekenden en collega’s jou kunnen bieden. Neem de tijd om regelmatig in contact te zijn met de natuur en met het milieu, dit zou je kunnen helpen met ontspannen en met het “opladen van je batterij”.

Alles wat hierboven staat klinkt misschien logisch, maar doe jij het ook? Denk hier eens goed over na en probeer voor jezelf nu 3 praktische dingen te verzinnen die jij vanaf nu gaat toepassen in je leven? Wat heb jij bedacht? Ik ben erg benieuwd dus laat een reactie achter in de comments!

DELEN
Ik werk als coach voor mensen en bedrijven zodat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen. Teambuilding, het motiveren van anderen en het helpen bij het stellen van doelen zijn mijn passie!

LAAT EEN REACTIE ACHTER