Hoe blijf je Gemotiveerd? 4 tips van een Diëtist

0
62

Motivatie en volharding zijn de belangrijkste componenten voor succes op bijna alle gebieden waar je iets in wilt bereiken. Of je nu probeert af te vallen, te stoppen met roken of een race te winnen; motivatie en volharding zullen je helpen.

Evenals je training, moeten je voedselinname en dagelijkse voedselkeuzes aangepakt worden wil je succesvol afvallen. Mensen kunnen zich erg goed aanpassen en dag in dag uit hetzelfde schema volgen zal je telkens weer hetzelfde resultaat opleveren. Hieronder zetten we vier tips uiteen om gemotiveerd te blijven en om je gezonde eetgewoonten en afvalplan vol te houden.

Houd een eetdagboek bij

Het bijhouden van een eetdagboek kan goed helpen gemotiveerd te blijven en te werken aan je doelen. Wees eerlijk in het opschrijven van wat je eet en je eetdagboek zal je een overzicht geven van de gebieden waar je aan kunt werken.

Tip: Tips om af te vallen na je zwangerschap

Experimenteer met nieuwe voedingsmiddelen en vergeet niet om notities te maken in je dagboek over de nieuwe voeding die hebt gekozen. Bekijk je dagboek bijvoorbeeld na twee dagen en bekijk wat je kunt veranderen, zoals welke voedzame producten je toe zou moeten voegen en welke niet voedzame producten je kunt weg laten.

Weeg je eten

Het wegen van het eten dat je consumeert laat je zien hoeveel je nu precies eet. Onderzoek toont aan dat wanneer iemand moet raden hoeveel calorieën hij of zij binnenkrijgt, diegene er meestal 50% onder of boven zit.

Ook interessant: Afslankshakes - Zijn Ze Effectief?

Dit betekent dat het best kan zijn dat je elke dag honderden calorieën te veel of te weinig eet. Dit kan veel verschil maken wanneer je af wilt vallen, aan wilt komen of je gewicht wilt behouden.

Om ervoor te zorgen dat je niet te veel eet, kun je de ober vragen om een afhaalbakje te brengen wanneer hij het eten op tafel zet. Dit zal je eraan helpen herinneren dat je niet je hele bord leeg hoeft te eten.

Krijg inzicht in wat je nu precies eet

Je zou precies moeten weten wat je in je lichaam stopt. Wit brood, bewerkt voedsel, transvetten en gelijksoortige producten doen niets goeds voor je lichaam – zowel op korte als op lange termijn. Verhoog je dagelijkse fruit- en groente inname om het aantal mineralen en vitamines dat je dagelijks binnenkrijgt te verhogen.

Als je op het moment bijvoorbeeld een portie groente per dag eet, daag jezelf dan uit twee keer per dag groente te eten. Het maken van langzame veranderingen en vorderingen zal je helpen bij het bereiken van je doelen.

Maak er een uitdaging van

Je kunt je makkelijker op een doel richten wanneer je samenwerkt met iemand aan wie je verantwoording af moet leggen. Dit kan een buurvrouw zijn, een collega of een groep vrienden. Veel bedrijven bieden zelfs zogenaamde “samenwerk” uitdagingen aan die ervoor moeten zorgen dat werknemers gemotiveerd raken en hopelijk onnodige uitval verminderen.

Ook interessant: Dieëten die te mooi om waar te zijn

Motivatie komt van binnenuit, maar als je iemand kunt vinden met vergelijkbare doelen, creëer dan korte termijn doelen en werk hier samen aan. Een “slechte” dag is niet het einde van de wereld – we zijn allemaal mensen! Sta op en ga er weer voor.

Hopelijk zullen de tips die ik je in dit artikel heb gegeven de motivatie geven welke doelen dan ook te bereiken. Dus ga ervoor en zorg dat het lukt. Succes!

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER