Hoe blijf je gemotiveerd wanneer je geen resultaat ziet

0
90

Het ontmoedigende gevoel dat je krijgt wanneer je geen duidelijk resultaat ziet na oneindige uren sporten leidt er misschien toe dat je je afvraagt of het het wel waard is om dagelijks te trainen.

Het gevoel dat sporten helpt om je algehele gezondheid en welzijn te verbeteren kan misschien aan de oppervlakte voor tevredenheid zorgen, maar veel moeite doen zonder resultaat te zien kan je motivatie laten zakken. Het is belangrijk om te bedenken waarom je je leefstijl in eerste instantie wilde veranderen, ook al zie je geen snelle resultaten.

Blijf rustig

Er is geen twijfel over mogelijk dat het meerdere weken duurt voordat je resultaat ziet als je in de spiegel kijkt. Sommige mensen zien sneller resultaat dan anderen, maar dat moet je er niet van weerhouden om minstens drie tot vier keer per week te sporten.

Tip: 5 Minder bekende voordelen van fitness

Het is belangrijk om je einddoel voor ogen te houden en te bedenken dat je niet in een dag helemaal in vorm zal zijn en ook niet binnen een maand.

Daag jezelf uit

Wanneer je niet tevreden bent over het harde werk dat je hebt gedaan, daag jezelf dan uit door de intensiteit van je training te verhogen. Dit kun je doen door de hersteltijd tussen de oefeningen te verkorten, waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het je uithoudingsvermogen en je vetverbrandingsvermogen verhoogt.

Wanneer je op hoge intensiteit wilt trainen, rust je maar 30 tot 45 seconden tussen de oefeningen.

Visualiseer successen

Ook al klinkt het misschien cliché en een beetje stom, het visualiseren van je doelen kan ervoor zorgen dat je gemotiveerd blijft. Of het nu je doel is om genoeg vet te verbranden om je wasbordje te showen op het strand of slanker te worden om weer in je galajurk te passen, het visualiseren van je doel kan ervoor zorgen dat je datgene bereikt dat nu nog onmogelijk lijkt.

Doe wat je kan om die momenten van ontmoediging aan te pakken door te bedenken waarom je zo graag wilde gaan sporten.

Negeer negativiteit

Het visualisatieproces zou moeten helpen af te komen van de negatieve gedachten die je hoofd binnensluipen, maar het is ook belangrijk om je niet te veel aan te trekken van familie en vrienden die over het algemeen negatief zijn of je verleiden tot slechte keuzes. Ook al is het verleidelijk om na een zware werkdag niet meer naar de sportschool te gaan, maar in plaats daarvan met je vrienden naar het happy hour, je moet veerkrachtig blijven en nadenken over de mogelijke consequenties.

Ook interessant: 5 tips om gemotiveerd te blijven trainen

Wanneer je een paar drankjes drinkt kan dit leiden tot meer lekkere trek wat op zijn beurt kan zorgen voor slechte eet keuzes en een achteruitgang in je proces.

Geef niet op!

Wanneer je gewoonweg je doel opgeeft, zal je passie niet groter worden of je ontmoediging verminderen. Wij hebben niet alleen de mogelijkheid om onze leefstijl aan te passen door regelmatig te sporten, maar we kunnen ook een goede gezondheid bereiken.

Alles dat moeilijk te bereiken is, is het waard om te doen, hoe ontmoedigend het ook kan zijn. Ook wanneer je nu nog geen resultaat ziet, bedenk dan dat elke training je een dag dichterbij jouw visualisatiemoment brengt.

DELEN
Ik werk als coach voor mensen en bedrijven zodat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen. Teambuilding, het motiveren van anderen en het helpen bij het stellen van doelen zijn mijn passie!

LAAT EEN REACTIE ACHTER