Onderneem deze acties wanneer je geen motivatie hebt

0
147
strong man's hand takes a heavy dumbbell in gym

Misschien heb je al doelen opgesteld (gefeliciteerd!) en je bent er misschien ook al aan begonnen. Maar op dit moment, ergens tussen de aanlokkelijke top en je huidige vorderingen, wordt je geconfronteerd met zijweggetjes en obstakels die je in eerste instantie nooit voorzien had.

Je motivatie gaat achteruit. Je dromen lijken minder aanlokkelijk. Je twijfelt niet alleen aan je doelen, maar ook aan je capaciteit om ze te behalen. Een neerwaartse spiraal is ingezet…

Hieronder staan  acties om je te redden. Ze zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en helpen jezelf te gronden, energie te krijgen en de reis net zo leuk te maken als de top.

Zoek contact met anderen

Onderzoek heeft meerdere malen aangetoond dat het sociale netwerk dat je hebt de sterkste factor is in het vergroten van je incasseringsvermogen, succes en geluk. Op het moment dat we onze doelen uit het oog dreigen te verliezen, kan een “ander” die je vertrouwt je de kracht geven om door te gaan, door je te begeleiden en de doelen opnieuw in kaart te brengen.

Bekijk ook: Begin vandaag nog met je verandering

Wanneer je aandacht besteedt aan krachtige eigenschappen zoals liefde en dankbaarheid, kun je jezelf meer openstellen voor feedback en steun; twee belangrijke componenten voor het bereiken van je doelen.

Ga goed om met je energie

Prestatie psycholoog Jim Loehr gelooft erin dat we ons moeten focussen op het maximaliseren van onze energie in plaats van onze tijd, om onze wensen na te jagen. Multitasken om tijd te besparen, neemt je energie weg, overweldigt je en resulteert, niet onverwacht, in slechte prestaties.

Maar als we in plaats daarvan zouden focussen op het maximaliseren van onze vier energiebronnen, zouden we de top zo bereiken. Dit houdt in dat je goed voor je lichaam zorgt (fysieke energie), een emotionele inzinking voorkomt (emotionele energie), je aandacht controleert (mentale energie) en je verbindt met de achterliggende doelen (spirituele energie).

Vorm je gewoontes

Ellen Langer, een psychologie professor op Harvard, waarschuwt ons voor het feit dat we het grootste deel van ons leven “gedachteloos” leven. Dit komt door hoe we geprogrammeerd zijn in onze jeugd, of door gedrag dat we gedurende ons leven ontwikkeld en vervolgens geautomatiseerd hebben.

Maar wanneer we iets nieuws aanpakken kunnen deze oude gewoontes ons in de weg gaan staan en zelfs tegenwerken. Zijn er oude gewoontes die je tegenhouden en je motivatie afzwakken?

Lees ook: Waarom sterk zijn gezond is

Zo ja, bedenk welk gedrag je nodig hebt om je doelen te kunnen bereiken en maak hier gewoontes van; op deze manier verspil je de gelimiteerde energie van je hersenen niet.

 Breek doelen op

Onze motivatie is voor een groot deel afhankelijk van het dopamine systeem. Wanneer we een doel stellen, moeten we onszelf oppeppen met dopamine op de weg ernaartoe. Ons ervan verzekeren dat we ons goed zullen voelen wanneer we ons doel bereikt hebben, is hetzelfde als rijden zonder brandstof.

Gelukkig zorgt zelfs het fysiek afvinken van de taak die we willen volbrengen voor voldoende dopamine om ervoor te zorgen dat we ons doel na willen jagen.

Ook interessant: Hoe blijf je gemotiveerd wanneer je geen resultaat ziet

Maak de taken niet zo groot dat je een lange weg moet gaan voordat je beloond wordt met het resultaat. Maak ze kleiner, volbreng de taken, of je er nu zin in hebt of niet, en blijf jezelf onderweg gevarieerd belonen!

DELEN
Ik werk als coach voor mensen en bedrijven zodat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen. Teambuilding, het motiveren van anderen en het helpen bij het stellen van doelen zijn mijn passie!

LAAT EEN REACTIE ACHTER