SMART je fitness doelen maken

0
1897

Motivatie is een aspect van training, dat erg belangrijk is voor mensen die in topconditie willen blijven of geraken. Het is zelfs zo, dat het behouden van motivatie een populair onderwerp is voor vele artikelen, video’s en Facebook-berichten.

Als je er over nadenkt verdienen fitness trainers, coaches en boot camp instructeurs zelfs hun geld met het motiveren van mensen en hun te drijven tot het uiterste.

Misschien vroeg jij jezelf af hoe motivatie aansluit bij een dieet, oefening en slaap. Ik zou zelfs willen suggereren dat motivatie bovengenoemden niet tegenwerkt, maar dat motivatie juist een bouwsteen van elk van de drie is. Als je gemotiveerd bent om een doel te bereiken, dan zal je ook meer handelen in gedrag dat jouw doelen ondersteund, toch? De kans is groot dat je dan het goede voedsel eet, traint in #beastmodus en zorgt voor voldoende slaap.

Maar motivatie kan echter ook erg lastig zijn, omdat het erg turbulent is door een stressvol leven. Reizen, kinderen en werk zijn maar een paar voorbeelden van dingen die jouw fitness gerelateerde doelen kunnen belemmeren. Er is ook goed nieuws, net zo als slaap is motivatie iets dat kan worden gecontroleerd. Maar hoe?

Gemotiveerd worden door anderen

Ik weet dat er mensen zijn die gemotiveerd zijn door persoonlijke verhalen van normale mensen die ongelofelijke dingen bewerkstelligen. In feite, als je de tijd neemt om een aantal online sites te bezoeken die gerelateerd zijn aan gezondheid en welzijn, dan zal je fitness fanatiekelingen vinden, die hun proces, tegenslagen en overwinningen met elkaar delen. Dus, als je een moeder bent die een beter figuur wilt, moet herstellen van een ziekte of te maken heeft met een lichamelijke aandoening, dan is er een grote kans dat je online een geestverwant zult vinden die in jouw schoenen heeft gelopen.

Als je geen motivatie krijgt van het luisteren naar persoonlijke verhalen, dan kan je altijd nog naar motiverende Youtube video’s kijken. Deze video’s, waar vaak oude en nieuwe bodybuild legendes in spelen, hebben een goede invloed op je motivatie voor een workout. Persoonlijk heb ik vele van deze video’s gebruikt om mij door mijn avond cardio sessies heen te slepen. Mijn favorieten zijn de video’s met Kai Green. Als je de nieuwe Kai serie (Kai Greene: A Day in the Life) op FlexOnline.com niet hebt gezien, dan heb je zeker iets gemist.

Ik heb nog een vraag. Is het genoeg, om succesverhalen van anderen te horen, om JOU door jouw dagelijkse strijd voor jouw fitness doelen te slepen?

Ik ben er van overtuigd dat dit niet mogelijk is. Elke persoon die het pad van fitness kruist zal in zichzelf iets moeten vinden dat zijn fitness vuurtje brandend houdt. Geen coach, geen websites of legendes die dat kunnen doen. Je moet het zelf doen.

Hiermee bedoel ik niet dat video’s en online groepen niet voor motivatie zorgen, want dat doen ze wel. Ik probeer alleen maar te zeggen dat die dingen er misschien niet voor zorgen dat die motivatie er over de lange termijn blijft.

Gemotiveerd worden door een bepaalde gebeurtenis (in de toekomst)

Over de lange termijn gesproken, hoe vaak heb jij iemand horen zeggen dat ze gaan fitnessen omdat ze binnenkort op vakantie gaan of omdat ze fit willen zijn voor in hun trouwjurk of om er goed uit te zien op een reünie? Als jij contact hebt met andere mensen, dan ben ik er zeker van dat je dit wel eens hebt gehoord, omdat mensen dit vaak zeggen.

Terwijl er goed uit zien op het strand en in je trouwjurk passen goede doelen zijn, zijn ze niet echt specifiek. Bijvoorbeeld: hoe ga jij jouw eetpatroon, training en gedrag veranderen zodat jij in jouw trouwjurk past?

Hoe vaak heb jij iemand de volgende fitness clichés horen zeggen toen ze het over hun doelen hadden? De zin begint vaak met “Ik wil gaan…” of “Ik hoef alleen maar…” en eindigt met een van de volgende:

“… er goed uitzien.”

“… iets gespierder worden.”

“… een beetje afvallen.”

Het zijn hele goede doelen, maar wat betekenen ze nou echt? Op zijn best zijn deze doelen erg subjectief en op zijn slechts zijn ze vaag en verwarrend. Als je serieus bent met fitness, dan raad ik je S.M.A.R.T. aan en wat doelen te stellen.

De S.M.A.R.T. techniek

De S.M.A.R.T. techniek wordt meestal gebruikt om bedrijfsdoelen te stellen, maar is ook goed toe te passen op fitness. S.M.A.R.T. is eigenlijk een ezelsbruggetje voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • hAalbaar
  • Relevant
  • Tijd gebonden

Oké, nu we weten wat het betekend, kunnen we elk deel van S.M.A.R.T. apart behandelen.

  • Specifieke doelen – zijn duidelijk en beknopt
  • Meetbare doelen – bevat data, metingen en/ of hoeveelheden
  • Haalbare doelen – zijn realistisch en haalbaar
  • Relevante doelen – zijn consistent met elkaar en met het uiteindelijke hoofddoel
  • Tijd gebonden doelen – hebben een vooraf gestelde deadline

Een voorbeeld S.M.A.R.T. doel zou er ongeveer zo uit kunnen zien:

Op 1 januari wil ik 5 pond minder wegen, door elke maand minstens 1 pond af te vallen. Ik wil mijn doel bereiken door 4 keer in de week te sporten en fastfood restaurants te vermijden. Ik zal mijn workouts bijhouden, mijn gewicht dagelijks meten en wekelijks mijn vooruitgang bepalen. Als ik mijn doel gehaald heb wil ik een nieuw afval doel zetten.

Door S.M.A.R.T. doelen te stellen ben je:

  1. Specifiek over wat je wilt bereiken en binnen welk tijdskader
  2. Heb je een succes gedefinieerd
  3. Maatstaven aan het gebruiken om jouw succes te bepalen
  4. Jouw vooruitgang aan het bijhouden
  5. Verantwoordelijk aan het houden

Er zijn genoeg anekdotes te vinden die het belang van motivatie ondersteunen, maar er is ook genoeg bewijs dat een goede planning en het zetten van doelen tot spectaculaire resultaten kan leiden.

DELEN
Ik werk als coach voor mensen en bedrijven zodat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen. Teambuilding, het motiveren van anderen en het helpen bij het stellen van doelen zijn mijn passie!

LAAT EEN REACTIE ACHTER