3 redenen waarom je eten je moe maakt

0
163

De belangrijkste reden waarom we moeten eten is voor het verkrijgen van energie, maar heb je weleens gemerkt dat je je na het eten van een bord pasta alles behalve energiek voelt?

Je voelde je misschien zelfs wel erg slaperig en wilde het liefst een dutje doen? Naast dat je lichaam hard moet werken om al het voedsel te verteren (wat energie kost!), heeft ook wat je precies gegeten hebt effect op hoe energiek je je voelt. In dit artikel zet ik 3 factoren op een rijtje.

Enkelvoudige koolhydraten

Zetmeel (pasta, rijst, brood, chips, tortilla’s), suiker en suikerrijk eten (koekjes, snoep en cake) hebben een hoger respiratoire quotiënt dan eiwitten en gezonde vetten.

Voedsel met een hoog respiratoire quotiënt metaboliseren snel in koolstofdioxide. Koolstofdioxide is het bijproduct dat je longen uitademen. Een hoog gehalte aan koolstofdioxide in je lichaam zorgt ervoor dat je je zwak en moe voelt.

Aanrader: Koolhydraten, eiwitten en vetten

Enkelvoudige koolhydraten hebben een hoger respiratoire quotiënt en zullen je daarom minder energiek, zwak en moe laten voelen. Je zult nog steeds meervoudige koolhydraten moeten consumeren voor de vele gezondheidsvoordelen als het hoge vezelgehalte, vitaminen en mineralen, maar wanneer je zetmeelrijk voedsel kiest, ga dan altijd voor de volkoren, volle granen, volle havermout of volle maïs optie.

Voedsel met Veel Natrium

Voedsel dat veel zout bevat of erg bewerkt is, zorgt ervoor dat het lichaam water vasthoudt en geeft je een zwaar, moe gevoel. Zout werkt als een electrolyte in je lichaam en trekt water aan.

Tip: Een Koolhydraatarm of Koolhydraatrijk Dieet: Wat is Beter?

Wanneer je te veel zout in je lichaam hebt wordt er water opgeslagen in plaatsen waar het niet zou moeten, zoals in je bloed (dat resulteert in een hoge bloeddruk) en in de interstitiële weefsels van de longen. Dit leidt weer tot ademhalingsproblemen en een zwaar, moe, zwak gevoel door het teveel aan water.

Maak je geen zorgen, je krijgt waarschijnlijk al voldoende natrium binnen door het eten van natuurlijk eten, omdat al het voedsel waaronder vers fruit en groente van nature natrium bevatten.

Kijk op voedseletiketten op voorverpakte producten voor het natriumgehalte en koop voedsel dat aangeduid wordt als “laag in natrium”. Volgens de wet kan dit voedsel maar maximaal 140mg of minder per portie bevatten. Probeer minder dan 1800mg natrium te consumeren op een hele dag.

Koolzuurhoudende Producten

Koolzuurhoudende dranken zorgen ervoor dat je maag veel lucht vasthoudt, dat je een vermoeid gevoel kan geven. Je volle maag zal tegen je diafragma, de hoofdspier die ervoor zorgt dat je longen efficiënt werken, aan duwen, terwijl je meer zuurstof nodig hebt voor het verwerken van een grotere maaltijd.

Lees ook: Een Koolhydraatarm of Koolhydraatrijk Dieet: Wat is Beter?

Koolzuurhoudende dranken bevatten ook opgeloste koolstofdioxide wat voor een toename van de koolstofdioxide in je lichaam zorgt na consumptie. En dan hebben we het nog niet over koolzuurhoudende drankjes met cafeïne, de dip die volgt op een cafeïne energie piek gecombineerd met het hoge koolstofdioxide niveau en de hoeveelheid lucht zorgt voor een dubbele terugslag.

Om je energiek te voelen kun je het beste kleinere maaltijden eten om een overvolle maag te voorkomen en je eetpatroon baseren op magere eiwitten zoals kipfilet, gezonde vetten zoals noten en meervoudige koolhydraten zoals zetmeelarme groente. Vermijd suiker, zout, koolzuurhoudende dranken en kauwgom.

DELEN
Mijn favoriete bezigheid? Helaas is dit eten.... Dankzij de genen van mijn moeders kant betekent dit helaas dat ik heel gemakkelijk gewicht aankom. In het verleden heb ik dan ook van alles geprobeerd qua afvallen, van Sonja Bakker tot weken lang leven op vruchtensappen. In het dagelijks leven werk ik als diëtiste. Hiernaast deel ik op deze site graag de ervaringen en kennis die ik heb opgedaan op het gebied van afvallen en lekker eten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER