4 redenen om vetvrij voedsel niet te vermijden tijdens een dieet

0
69

Als het gaat om gezonde voeding, gewichtsverlies en een dieet, lijkt het logisch om zo min mogelijk vet binnen te krijgen. Als je begint met een dieet om gewicht te verliezen, wil je je algehele lichaamsvet verminderen door het verbranden van vet, zonder enig verlies van meer spieren dan nodig, toch?

Dus lijkt het logisch dat je vet in je voeding vermijdt en dat het eten van vetvrij voedsel je zou kunnen helpen… Maar vaak is dit een van de ergste dingen die iemand op dieet kan doen!

Vier redenen om vetvrij voedsel te vermijden wanneer op je op dieet bent…

Hogere verhouding van koolhydraten

In het algemeen bestaan voedingsmiddelen ​​uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Als alle drie van de bestanddelen in een voedingsmiddel gelijk zouden zijn, zou elk 33% van het totale volume zijn.

Ook interessant: Koolhydraten, eiwitten en vetten

Door het verwijderen van vetten en het overlaten van koolhydraten en eiwitten, zou elk van die twee nu 50% van het totaal zijn, dus als je nog steeds dezelfde hoeveelheid voedsel eet zou je bijna 50% meer koolhydraten innemen dan bij de inname van ongemanipuleerd voedsel.

Dit is vooral belangrijk omdat het meeste van je huidige lichaamsvet komt van overtollige koolhydraten en niet door een overvloed van vetten in de voeding.

Producenten voegen vaak extra suikers toe om de smaak te verbeteren

De westerse smaak is gewend aan levensmiddelen met vetten en vaak wanneer je een dieet volgt zijn de smaken van vetvrij voedsel gewoon anders – in plaats daarvan zeggen mensen vaak dat het smaakt als het eten van ‘karton’.

Dus als succesvolle marketingtruc worden vele voedselverbeteraars toegevoegd om de smaak van vetvrij voedsel te verbeteren door het toevoegen van suikers en kunstmatige smaakstoffen.

Plotseling word je nu geconfronteerd met saai smakend voedsel of een piek van eenvoudige suikers die zowel je bloedsuikerspiegel verhogen als vet toevoegen aan je vetreserves – geweldige keuze, toch?

Terwijl je probeert om effectief gewicht te verliezen en effectief te diëten, zal vetvrij voedsel je een ontevreden gevoel geven of er zelfs toe leiden dat je in de tegenovergestelde richting gaat en dikker wordt!

Vetvrij voedsel geeft je sneller een hongerig gevoel

Voedingsvetten zijn tweemaal zo compact als eiwitten en koolhydraten – de eerste bevat 9 calorieën per gram, terwijl de laatste 2 slechts 4 calorieën per gram bevatten. Aangezien een calorie slechts een maat is voor de energie, is het alleen maar logisch dat je lichaam vet opslaat voor die momenten waarop je meer energie nodig hebt dan je binnenkrijgt.

Maar voedingsvetten werken in je voordeel omdat het je lichaam langer kost om te verteren en te absorberen. Als gevolg hiervan blijft je spijsvertering langer in de weer en duurt het langer voordat je weer honger krijgt.

Je lichaam heeft gezonde vetten nodig

Sommige vetten, met name de omega-3 en omega-6 vetten, worden aangeduid als ‘essentiële vetten’ omdat je lichaam ze nodig heeft om goed te functioneren en om je systemen gemodereerd te kunnen houden.

Bekijk ook: Koolhydraten, eiwitten en vetten

Van zalm en olijfolie tot Omega supplementen, je moet een gezond niveau van essentiële vetinname behouden om je lichaam fit en geoptimaliseerd te houden.

Conclusie

Gezond afvallen doe je door minder calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt. De beste manier om dit te doen is een combinatie van sporten om het verbruik van calorieën te verhogen en het aanpassen van je dieet zodat je minder binnen krijgt.

Het vermijden van vetten is echter niet verstandig doordat je lichaam goede vetten nodig heeft voor een goed functioneren. Hiernaast blijf je langer vol zitten van vetten.

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER