7 Gezonde alternatieven voor boter

1
580

Boter, gemaakt van het vet uit melk, is samengesteld uit ongeveer 80% melkvet en 20% water en eiwitten. Als we naar de overige getallen kijken zien we dat een eetlepel boter ongeveer 100 calorieën bevat en 11 gram vet (waarvan 7 gram verzadigd).

Ook interessant: Alle feiten over kokosolie op een rijtje

Het hoge caloriegehalte en gebrek aan vele overige voedingsstoffen heeft ervoor gezorgd dat veel mensen die bewust met hun gezondheid bezig zijn op zoek gaan naar gezondere vervangers.

Olijfolie

Het vervangen van boter door olijfolie wordt in verband gebracht met vele gezondheidseffecten met betrekking tot het hart. Hoewel de twee qua calorieën nauwelijks verschillen, is er een duidelijk verschil in het soort vet dat ze bezitten.

Boter bevat 66 procent verzadigd vet, terwijl olijfolie met 33 procent maar de helft hiervan bevat. Olijfolie is ook rijk aan vitamine A, D en E en verzadigt je sneller, dat er waarschijnlijk toe leidt dat je minder calorieën eet tijdens de maaltijden.

Andere oliën

Er zijn heel veel verschillende oliën en elke olie past weer bij een andere kook- en smaakbehoefte. Oliën als kokos- en pindaolie zitten vol gezonde vetten en ze brengen een unieke smaak met zich mee.

Notenolie zoals walnoot- of macademiaolie zitten ook vol met eenvoudig verzadigde vetten die gezond zijn voor het hart, evenals in vet oplosbare vitamines.

Ook interessant: Alle feiten over kokosolie op een rijtje

Lijnzaadolie heeft een hoog gehalte aan omega-3 vetzuren, die bekend staan om de vele voordelen voor het hart. Zoals eerder gezegd, zijn oliën meestal gelijk aan boter als je kijkt naar de calorieën, maar de extra voordelen en smaakvariatie maken olie een geweldige vervanger om in je keukenkastje te hebben staan.

Fruitpuree

Als je op zoek bent naar een vervanging van boter voor op je brood, is fruitpuree een erg gezond alternatief. Er bestaan vele verschillende varianten zoals appel, druiven, mango, aardbeien en nog veel meer.

Deze fruitpuree bevat minder vet dan boter en is bovendien een smaakvolle vervanger. Als extraatje zitten er in het fruit natuurlijke antioxidanten en toegevoegde vezels wat goed is voor je spijsvertering en ervoor zorgt dat je sneller vol zit.

Avocado

Hoewel avocado’s misschien meer vet bevatten, zit dit fruit vol met enkelvoudig onverzadigd vet dat gezond is voor het hart. Dit type vet verlaagt het “slechte” LDL cholesterol en behoudt het “goede” HDL cholesterol. Dit groene fruit levert ook meer eiwitten, vezels en vitamine B dan boter. Verder is het rijk aan foliumzuur, kalium, vitamine E en vitamine K – voedingsstoffen die boter niet levert.

Aanrader: Boter of Margarine: Wat is nu gezonder?

Vol met omega-3 smaken avocado’s heerlijk dungesneden in een salade of samen met een handje zouten zaden of noten. Wanneer je gaat bakken kun je de helft van de boter vervangen door geprakte avocado voor een romige, gezonde twist aan je favoriete baksel.

Hummus

Hummus is een Mediterraan beleg dat heerlijk is in combinatie met brood, groente en als botervervanger.

Hummus is gemaakt van kikkererwten die goed vullen en magere eiwitten, complexe koolhydraten en gezonde vetten bevatten. Ze bevatten ook veel vezels, waardoor ze langzamer verteren en ervoor zorgen dat je langer vol zit.

Appelmoes en Griekse Yoghurt

Wanneer je je favoriete baksels gezonder wilt maken kan het vervangen van een deel van de, of alle, boter in je favoriete recepten de hoeveelheid calorieën en vet sterk terugbrengen.

Terwijl appelmoes in het algemeen gebruikt wordt om olie te vervangen, kan het ook gebruikt worden om boter te vervangen in cake achtige recepten. Vervang eenvoudig de helft van de hoeveelheid boter door appelmoes of ga voor de gehele hoeveelheid wanneer je het niet erg vindt als je brood of cake wat vochtiger en vaster wordt.

Tip: Boter of Margarine: Wat is nu gezonder?

Wanneer je gezondere koekjes wilt maken, vervang dat de helft van de boter door de helft van de hoeveelheid aan volvette naturel Griekse yoghurt (als er in het recept bijvoorbeeld staat dat je een kopje boter nodig hebt, gebruik dan een half kopje boter en een kwart kopje yoghurt). Experimenteer met deze alternatieven en maak je roomboterbaksels een stuk gezonder met minder vet en meer vezels, vitamines en mineralen.

Hoewel al deze botervervangers op zich gezonde keuzes zijn, is de sleutel tot gezond eten om altijd alles met mate te eten.

Het dagelijks eten van boter is misschien niet de meest gezonde keuze, maar je vol eten met te veel van deze alternatieven zal niet veel beter zijn. Om alle voordelen van deze alternatieven te krijgen, houd je de balans in gedachten en geniet ervan!

DELEN
Mijn favoriete bezigheid? Helaas is dit eten.... Dankzij de genen van mijn moeders kant betekent dit helaas dat ik heel gemakkelijk gewicht aankom. In het verleden heb ik dan ook van alles geprobeerd qua afvallen, van Sonja Bakker tot weken lang leven op vruchtensappen. In het dagelijks leven werk ik als diëtiste. Hiernaast deel ik op deze site graag de ervaringen en kennis die ik heb opgedaan op het gebied van afvallen en lekker eten!

1 REACTIE

  1. Kunt u een voorbeeld geven van kant en klare fruitpuree? Ik kan het niet vinden. Of maakt men het doorgaans zelf?

LAAT EEN REACTIE ACHTER