Alle feiten over kokosolie op een rijtje

0
111

Kokosolie stijgt enorm in populariteit en wordt zelfs gezien als de meest gezonde olie om mee te koken. Voorstanders van het gebruik van kokosolie als primair vet in het eetpatroon, geloven meestal dat het een wonderlijke kracht bezit die allerlei ziektes kan voorkomen.

Zo zeggen voorstanders dat kokosolie je helpt van nierstenen af te komen, af te vallen, je cholesterol te verlagen, je immuunsysteem te verbeteren, ontstekingen te remmen en je lichaam te beschermen tegen kanker, schildklier aandoeningen en hartziekten.

Als het zoveel voordelen heeft, zouden we dan niet allemaal over moeten stappen op de alles genezende kokosolie? Het bewijs – of beter gezegd het gebrek eraan – zegt van niet.

Wat laat de wetenschap zien?

Er is weinig bewijs dat deze beweerde gezondheidsvoordelen ondersteunt en het grootste deel van de beweerde positieve eigenschappen die toegewezen worden aan kokosolie, zijn over het algemeen meer gebaseerd op anekdotes dan op wetenschappelijk onderzoek.

Het is zelfs zo dat dokters en onderzoekers die goed op de hoogte zijn van dit onderwerp melden dat er bijna geen bewijs is met betrekking tot kokosolie en de uitbraak van ziektes. Het enige dat uitgebreid onderzocht is, is de impact die kokosolie heeft op het cholesterol niveau en de bevindingen die tot nu toe gedaan zijn geven geen duidelijk antwoord op de vraag of het goed of schadelijk is.

Volgens de American Heart Association (AHA) en de meest recente United States Department of Agriculture (USDA) Dietary Guidelines for Americans (Voedingsrichtlijnen voor Amerikanen door het Amerikaanse Departement van Agricultuur), is kokosolie niet gezonder voor mensen dan elke andere vorm van verzadigd vet.

Beide organisaties bevelen zelfs aan om alle vormen van verzadigd vet te beperken (inclusief kokosolie) tot zeven tot tien procent van je totale dagelijkse calorieën, omdat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten kan verhogen.

De samenstelling van kokosolie

Pure virgin kokosolie, die uit de gedroogde vrucht van de kokospalm verkregen wordt, bevat een mengsel van vetzuren, net als alle andere oliën. Het bestaat voor 92 procent uit verzadigd vet, de grootste hoeveelheid verzadigd vet van alle oliën.

Maar kokosolie bevat een unieke mix van korte en middellange keten vetzuren, waarvan sommige onderzoeken suggereren dat het niet in dezelfde hoeveelheid opgeslagen wordt in onze vetcellen als lange keten vetzuren (overvloedig aanwezig in de meeste Amerikaanse eetpatronen).

Hoewel het enkele goede vetzuren bevat (namelijk myristinezuur), bevat het meer schadelijke vetten voor het hart (laurinezuur). Uit een meta-analyse die resultaten van 60 onderzoeken combineerde waarbij ze letten op de rol die individuele vetten spelen in hartziekten, bleek dat, ook al verbeteren de vetzuren in kokosolie het algehele cholesterolniveau door het verhogen van het HDL cholesterol (het goede vet), deze vetzuren ook het LDL cholesterol (het slechte vet) verhogen.

Experts waarschuwen dat elk voedsel dat LDL cholesterol verhoogt beperkt moet worden, omdat LDL cholesterol een grote rol speelt bij hart- en vaatziekten.

Conclusie

Wanneer je aan je hart denkt, is het gebruiken van kokosolie zeker beter dan het gebruiken van boter en vormen van transvet (gedeeltelijk gehydrogeneerde olie), maar experts zijn het erover eens dat andere vloeibare oliën het beste zijn.

Gebruik kokosolie vooral af en toe, als je maar niet je bewezen gezonde plantaardige olie (zoals canola- en olijfolie) erdoor vervangt.

Omdat kokosolie plantaardig is zou het gezonde fytochemicaliën kunnen bevatten die nog niet ontdekt zijn. Het onderzoek staat nog in de kinderschoenen en er zijn meer onderzoeken naar kokosolie nodig.

Onderzoekers, evenals het publiek, kijken uit naar meer informatie over kokosolie. Zoals altijd, kun je je beter richten op je algehele eetpatroon dan op specifieke voedingsstoffen – een eetpatroon rijk aan gezond eten en gecontroleerde porties.

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER