Neem een handje amandelen

0
313

De meeste noten zijn van een hapklare groote, maar ze zijn toch voedzaam gevuld met hart-vriendelijke vetten, vitamines, eiwitten en mineralen. Zij zijn de beste voorbeelden van de natuur waaruit blijkt dat goede dingen meestal voorkomen in kleinere verpakkingen!

Noten zijn voorzien aan rijke bronnen van calorieën en vetten, een handvol noten kan je honger stillen tot aan het avondeten. Dit artikel is bedoeld om enig licht te werpen op de noten die het meest geschikt zijn voor uw gezondheid. Noten zijn niet alleen goed snacks, ze helpen ons hart, ogen en dergelijke vitale organen.

Uit de resultaten van de Loma Linda University onderzoeken in  2009 bleek dat vrouwen die noten eten veel minder wegen dan degenen die ze niet eten.

Noten eters hadden ook een hoger niveau van goede cholesterol en natuurlijke weerstand tegen ontstekingen.

Noten met minder calorieën

Amandelen zijn een van de laagste-calorie noten met ongeveer 160 calorieën per 30 gram (ounce). Een ounce van amandelen heeft ongeveer 6 gram eiwit en 14 gram vet.

Ook interessant: De gevolgen van alcohol op je fitness resultaten

Cashewnoten en pistachenoten hebben een vergelijkbare voedingswaarde. Deze noten vormen een gezonde toevoeging aan uw dieet wanneer ze met mate geconsumeerd worden.

De goedheid van amandelen

Amandelen zijn een duidelijke favoriet bij de meeste noten eters. Ze zijn bijzonder rijk aan calcium en worden vaak genoemd als de beste algehele voedsel onder alle noten.

Tip: Waar een goed pre-workout supplement aan moet voldoen

Afgezien van dat, zijn ze rijk aan vitamine E, magnesium, kalium en vezels. Antioxidanten aanwezig in amandelen helpen met het bestrijden van ontstekingen, longkanker en cognitieve achteruitgang geassocieerd met ouder worden.

Vitamine E aanwezig in deze noten staat bekend om de band met de celmembranen en om ons te beschermen tegen vrije-radicalen moleculen die de veroudering van onze huid bevorderen. Het vezelgehalte in amandelen fungeert als een natuurlijke blokkade die de opname van overtollig vet door het lichaam uit deze noten vermindert. (Source: The British Journal of Nutrition).

Goed voor de dikke darm

Amandelen staan ook bekend om het schoonmaken van de dikke darm. De natuurlijke oliën en rijke vezelgehalte in deze noten voeden de bekleding van ons spijsverteringskanaal. Amandelen zijn een rijke bron van calcium botopbouw.

Aanrader: Het belang van een post-workout maaltijd

Je kunt ze rauw consumeren, geroosterd of bekleed met smaken zoals sojasaus, wasabi of citroen en chili. U kunt ze fijn vermalen met behulp van een keukenmachine en strooi het poeder over stoofschotels zoals broodkruimels. Gebruik amandel boter in plaats van pindakaas op de toast of voeg grof gehakte amandelnoten toe aan kalkoen vulling of gebraden kip.

Echter om de calorie-inhoud laag te houden, moet noten worden rauw gegeten of droog geroosterd. Vermijd altijd voorverpakte of met olie geroosterde noten. Geroosterde noten zijn dan erg vaak hun voedingswaarde verloren als ze worden verwarmd in omega-6 vetten of gehydrogeneerde vetten die ongezond zijn .

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER