Bestaat er zoiets als goede suikers?

0
115

Middenin de wervelwind van kritieken tegen maïssiroop met een hoog fructose gehalte, is de gezondheidsbewuste mens op zoek gegaan naar alternatieven voor deze bron van suiker. Hier kwamen agave, rietsap en zelfs een herintroductie van pure rietsuiker naar boven.

Maar zijn er enige voordelen aan het gebruiken van een andere vorm van suiker, of is het zoete spul in alle vormen schadelijk?

Het antwoord hierop is helaas dat je lichaam de meeste vormen van suiker op dezelfde manier verwerkt – – en dat geen enkele vorm van toegevoegde suiker echt gezond is.

Lege calorieën

Suiker, onder welke naam dan ook, bestaat alleen maar uit lege calorieën. Dit wil zeggen dat alhoewel het je lichaam wel van energie voorziet, je geen vitamines, mineralen of andere voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om te functioneren binnen krijgt.

Ook interessant: De werking van suiker in het lichaam

Wanneer je genoeg suiker eet, lukt het je bijna niet om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen zonder meer calorieën te consumeren dan je nodig hebt. Dit kan leiden tot gewichtstoename.

De Piek

Het tweede probleem met suiker is dat het snel opgenomen wordt in het bloed, wat zorgt voor een piek in de bloedsuikerspiegel. Maar deze piek verandert al snel in een ineenstorting, met als gevolg een lage bloedsuikerspiegel en behoefte aan meer suiker voor energie.

Aanrader: De werking van suiker in het lichaam

Daarentegen is het zo dat wanneer je niet suikerrijke koolhydraten consumeert uit complexe voeding zoals hele granen, deze langzaam opgenomen worden in het bloed waardoor ze blijvend energie afgeven en ervoor zorgen dat je niet onmiddellijk weer trek hebt.

De Werkelijke Boosdoener: Fructose

Hoewel suikerproducten zoals agavesiroop verkocht worden als gezondheidsproducten, denkt de wetenschap hier anders over. In feite bevatten agavesiropen en -nectars tot 90 procent fructose. Maar de zwartgemaakte maïssiroop met hoog fructosegehalte, bevat maar ongeveer 55 procent fructose.

Recent onderzoek toont aan dat fructose waarschijnlijk de slechtste vorm van suiker is en mogelijk meer bijdraagt aan obesitas dan andere vormen.

Fructose is fruitsuiker, dus het zit ook in voedsel dat gezoet is met fruitconcentraat. Maar vers fruit is nog steeds oké, omdat dat maar een kleine hoeveelheid fructose bevat in vergelijking met bewerkte zoetstoffen.

Verminder je Suikerinname

Welke soort suiker je voorkeur ook heeft, het slechte nieuws is dat er echt geen voordelen aan zitten – alleen een verhoogd risico op obesitas en chronische ziektes. Het goede nieuws is dat als je je suikerverslaving kunt doorbreken, je het waarschijnlijk niet echt zult missen.

Om er vanaf te komen, kun je het beste regelmatig kleine maaltijden eten, zodat je geen hongeraanvallen krijgt gedurende de dag en aanvalt op zoete snacks. Het kan ook helpen om kauwgom te kauwen of een stuk fruit te pakken om aan je behoefte aan zoet te voldoen zonder een overdosis aan suiker te nemen.

Ook interessant: De werking van suiker in het lichaam

Ideaal gezien zouden vrouwen niet meer dan 100 calorieën per dag binnen moeten krijgen aan toegevoegde suikers en mannen niet meer dan 150 calorieën. Dit krijg je waarschijnlijk al binnen door sauzen, smaakversterkers en voorverpakt voedsel, zonder dat je enig snoep, frisdrank of gebakje hebt aangeraakt.

Het opgeven van zoetigheden zal misschien moeilijk zijn, maar geloof me: nadat je lang geen suiker meer hebt gehad zal die candybar toch niet meer zo lekker smaken.

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER