Boter of Margarine: Wat is nu gezonder?

0
211

Boter en margarine smaken nagenoeg hetzelfde en zijn qua voedingswaarde vergelijkbaar. Het grootste verschil tussen boter en margarine is het type vet dat erin zit.

Maar omdat er zoveel verschillende versies van boter en margarine op de markt zijn, is het vaak moeilijk te beslissen wat de beste optie is. In dit artikel vertel ik je meer over het verschil tussen boter en margarine zodat je een gezonde keuze kunt maken wanneer je in de supermarkt staat!

Caloriegehalte

Het caloriegehalte van gewone boter en margarine is hetzelfde, hoewel light boter of margarine vaak maar de helft van de calorieën bevat. Zowel boter als margarine bevatten ongeveer 100 calorieën per eetlepel.

Aanrader: 7 Gezonde alternatieven voor boter

In vergelijking met andere producten merkt Cleveland Clinic op dat light boter 50 calorieën bevat, yoghurt boter, dat plantaardige olie en yoghurt bevat, verschaft 45 calorieën en light margarine maar 40-45 calorieën per eetlepel.

Alle calorieën in boter en margarine komen uit vetten, dus beide smeersels bevatten geen koolhydraten of eiwitten.

Vergelijking in vetten

Het type vet dat in boter en margarine zit is wat het verschil maakt tussen deze producten. Margarine bevat plantaardige vetten en boter is gemaakt van zuivelvet (oftewel dierlijke vetten).

Veel soorten margarine bevatten in het verleden transvet, wat een soort vet is dat het risico op hart- en vaatziekten significant verhoogt.

Maar een groot deel van de margarine producenten heeft het aantal transvetten in hun producten aanzienlijk verlaagd of helemaal weg gelaten, om ervoor te zorgen dat de producten gezonder voor het hart zijn.

Tip: 7 Gezonde alternatieven voor boter

Sommige soorten margarine bevatten in plaats van transvet tegenwoordig plantaardige verzadigde vetten zoals palmolie en palmpitolie. Palmpitolie, palmolie en boter bevatten allemaal middellange-keten triglyceriden; verzadigde vetten die kunnen helpen bij het behouden van een gezond gewicht, volgens Cleveland Clinic.

Maar MedlinePlus geeft aan dat te veel verzadigd vet kan zorgen voor een verhoging van cholesterol in het bloed en het risico op hart- en vaatziekten.

 Wat is gezonder?

Yoghurtboter en smeerbare boter en margarine die vloeibare plantaardige olie, zoals olijfolie, als eerste of tweede ingrediënt hebben, zijn gezonder voor je dan pakjes boter en margarine.

Harvard Health Publications geeft aan dat transvet de slechtste is van alle vetten, dus vermijd producten met transvet. Wanneer je af wilt vallen, kies dan voor light boter met minder calorieën, light margarine of yoghurtboter.

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER