De gevolgen van alcohol op je fitness resultaten

0
618

Een vraag die me veel gesteld wordt wanneer mensen met een nieuw fitness programma beginnen, is of en hoe alcohol hun resultaten zullen beïnvloeden. Om je te helpen de effecten van alcohol op je voortgang te begrijpen, heb ik een lijst samengesteld met de meest voorkomende vragen over alcohol.

In alcohol zitten 7.1 calorieën per gram. Echter, wanneer je ook thermogenesis en het thermische effect van eten meeneemt, komt het neer op ongeveer 5.7 calorieën per gram.

Wat gebeurt er met me als ik alcohol drink?

Je wordt dronken, stuurt dronken sms’jes en iedereen is opeens je beste vriend. Oh wacht, dat gaat alleen over mij. Als je alcohol (ethanol) drinkt, gaat je lichaam en met name je lever over in een soort alarmstatus. Een metabolisme van producten waar alcohol in zit is namelijk een gif, genaamd acetaat.

Onze lever begint overuren te draaien om dit gif te verwijderen en doet dit door de verwijdering de hoogste prioriteit te geven; andere werkzaamheden worden op een laag pitje gezet.

Ook interessant: Is wijn gezond voor je?

Dit betekend dat al het verbranden van vet, spiergroei of herstel dat je lever kan doen, niet gebeurt totdat het acetaat verwijderd is. Dit brengt ons bij de volgende vraag:

Word ik dik als ik alcohol drink?

Het antwoord op deze vraag is ja en nee. Ik begin met het ‘nee’ gedeelte. Als je aan wilt komen moet je ervoor zorgen dat je een teveel aan calorieën binnen krijgt, en als je af wilt vallen zal je een tekort aan calorieën moeten hebben. Houdt die gedachte vast.

Als je alcohol drinkt en onder je aanbevolen hoeveelheid calorieën blijft, dan kom je niet aan. Maar daarin ligt het probleem… Het is datgene wat alcohol met ons doet, dat het probleem veroorzaakt.

Alcohol maakt je dronken, en wanneer je dronken bent voel je minder remmingen. Dat levert al die ‘ik kan niet geloven wat ik gisteravond gedaan heb’ verhalen op. Deze verminderde remmingen leiden tot heel veel mooie verhalen, maar het belangrijkste voor jou en je gezondheid is dat ze ook leiden tot de inname van meer eten.

Bekijk ook: Sportdranken

Denk maar aan alle junkfood dat mensen eten nadat ze een nacht zijn wezen stappen. Het zijn de alcohol en de overmatige calorieën van dat junk food die ervoor zorgen dat je meer eet dan nodig is en dus dat je dik wordt.

Het tweede probleem hier is dat de calorieën van alcohol geen voedingswaarde hebben en slechts een heel kort effect hebben op je verzadiging (hoe vol je je voelt). En omdat het overgrote deel van alcohol geconsumeerd wordt in vloeibare vorm, is het heel gemakkelijk om teveel calorieën in te nemen door slechts te drinken.

Wat als ik niet eet en alleen maar drink?

Lees de voorgaande twee vragen nog eens en let vooral op het feit dat alcohol een gif is, geen voedingswaarde heeft en leidt tot overmatig eten door minder remming.

En laten we niet vergeten dat een dergelijke weg bewandelen ronduit idioot is, vooral wanneer je bedenkt dat al die ‘weight-watchers’ doordeweeks weinig eten om zo meer over te houden voor het weekend, en zich afvragen waarom ze niet gezonder worden.

Is er een manier om de negatieve effecten van alcohol te minimaliseren?

Ja, die is er. De credits voor deze formule liggen niet bij mij. Hij is bedacht door voedingsconsultant Martin Berkhan. Dit werkt op gematigde basis; slechts een enkele keer per één of twee weken.

Zorg dat je op de dag dat je gaat drinken de inname van vet terugbrengt naar 0.3 gram per kilo lichaamsgewicht. Zorg er tevens voor dat je de inname van koolhydraten beperkt naar 1.5 gram per kilo lichaamsgewicht. Haal je koolhydraten uit groenten en uit bronnen van proteïne. Eet zoveel proteïnen als je wilt.

Lees ook: Het belang van water

Beperk je in de keuze van je alcoholische drank tot droge wijn, calorievrije mixdrankjes en vermijd bier, drankjes met suiker en cocktails met veel calorieën. Deze formule focust zich op elementen en leidt het minst tot de opslag van vet tijdens het drinken.

Onthoud echter dat alcohol nog steeds een gif blijft, en het veroorzaakt vele andere problemen. Als het al geconsumeerd wordt, dient dit zeer gematigd te gebeuren.

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER