Het ontbijt is misschien NIET de belangrijkste maaltijd van de dag

0
129

Ontbijten. Wanneer je het niet doet zal je geheid aankomen, nietwaar? Fitness experts prijzen de voordelen van ontbijten misschien aan wanneer je af wilt vallen, maar recent onderzoek wijst uit dat het verband tussen ontbijten en het getal op de weegschaal waarschijnlijk zwak is, als het überhaupt al bestaat.

Daarmee zeggen we niet dat een gezond ontbijt niet zorgt voor een goede start van de dag, maar je zult niet eerder aankomen wanneer je het overslaat.

Onderzoek

Het meest recente onderzoek is gedaan door de Universiteit van Alabama in Birmingham (UAB) en trekt het feit dat ontbijten enig effect heeft op het gewicht in twijfel.

Dit is waarschijnlijk het meest inzichtelijk onderzoek met betrekking tot dit onderwerp tot nu toe, omdat eerdere onderzoeken alleen maar een correlatie tussen ontbijten en gewicht hebben kunnen vinden, maar geen causaal verband.

Bekijk ook: Is het beter om te ontbijten voor het sporten?

Dus, hoewel een groter percentage van mensen met overgewicht in het verleden misschien mensen waren die niet ontbeten, werd niet bewezen dat dit gebrek aan ontbijten werkelijk bijdroeg aan hun gewicht.

David Allison, senior onderzoeker en directeur van het UAB Nutrition Obesity Research Center, zegt:

Het veld van obesitas en afvallen is vol van algemene ideeën die niet onderworpen zijn aan rigoureuze testen; nu hebben we ontdekt dat een van deze ideeën geen standhoudt wanneer het wordt getest…Dit moet een wake up call voor iedereen zijn, om voortaan altijd naar bewijs te vragen voor adviezen die we zo vaak te horen krijgen.

Een totaal van 309 volwassenen met overgewicht en obesitas nam deel aan het onderzoek van UAB, waarin mensen willekeurig de opdracht kregen om wel of niet te ontbijten. Er was ook een controlegroep, welke helemaal geen instructies kreeg over ontbijten. Sommige mensen in deze groep ontbeten wel, anderen niet.

Het Resultaat?

Geen enkele groep viel meer af dan een andere, wat erop duidt dat ontbijtgewoontes irrelevant zijn wanneer het gaat om afvallen. Met een periode van 16 weken, duurde dit onderzoek langer dan veel vergelijkbare onderzoeken.

Ondanks deze bevindingen wil de jury nog steeds weten of ontbijten wel of niet bijdraagt aan het op gewicht blijven over een periode van jaren of decennia. Daarnaast hebben de onderzoekers factoren als hongerniveau, lichaamsvet of metabolisme niet meegenomen in hun onderzoek.

Omdat het lichaam neigt minder calorieën te verbranden wanneer het geen eten binnenkrijgt, is er nog steeds een kans dat het overslaan van het ontbijt genoeg vertraging van het metabolisme veroorzaakt, waardoor het gewicht op lange termijn beïnvloed wordt.

Moet je Ontbijten?

Afvallen of niet, het is toch een slim idee om de dag te beginnen met een dosis goede voeding. Je hersenen en spieren hebben koolhydraten nodig om op hoog niveau te kunnen functioneren en de calorieën uit je ontbijt zorgen ervoor dat je de hele ochtend energie hebt.

Tip: Is het beter om te ontbijten voor het sporten?

Probeer eens een kom havermout met amandelmelk en bessen te eten of een omelet van eiwitten met spinazie en champignons, om ervoor te zorgen dat je lichaam op een vroeg tijdstip op gang komt.

En laat die suikerrijke donuts of zoete ontbijtgranen maar staan, want deze bevatten te veel lege calorieën en zullen ervoor zorgen dat je naar nog meer eten verlangt als je het op hebt. Door in plaats hiervan de dag te beginnen met een uitgebalanceerde maaltijd, help je je gezondheid te verbeteren – ongeacht je afvaldoelen.

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER