Is het gezond om te fitnessen tijdens het vasten?

0
325

Vasten is voor iedereen verschillend. Sommige mensen vasten om culturele of religieuze redenen, terwijl anderen het doen voor gewichtsverlies of reinigingsdoeleinden. Voor sommigen is vasten alleen maar water drinken terwijl anderen wel verse groenten en fruit eten. Het vasten kan van enkele uren tot enkele dagen duren.

Het niet consumeren van voedsel gedurende de dag kan een negatieve invloed hebben op je energie en je totale capaciteit om bepaalde taken uit te voeren. Plus, dat het je chagrijnig zal maken. Of het wel of niet gevaarlijk is hangt echter af van hoe lang je vast.

Cardio vasten

Er is eigenlijk veel onderzoek dat het overslaan van het eten voor de training om je vetverbranding te maximaliseren ondersteunt. Dit wordt “cardio vasten” genoemd en het wordt meestal gedaan vanaf het moment dat je opstaat in de ochtend, voordat je iets te eten hebt gehad.

Er wordt beweerd dat dit gunstig is voor de vetverbranding omdat de glycogeen-reserves zijn uitgeput door het vasten terwijl je slaapt en het lichaam wordt gedwongen om vet te verbranden als energie.

Wanneer je klaar bent, eet je een ontbijt vol eiwitten om je spieren en koolhydraten weer op te bouwen en om je brandstofniveaus weer aan te vullen zodat je de rest van de dag niet zo slapjes bent.

Ook interessant: Afval mythes

Er is echter een groot verschil tussen vasten voor je workouts en het doen van workouts terwijl je vast.

Trainen tijdens een periode van vasten

Voor elke volwassene die helemaal gezond is, heeft vasten gedurende een periode van 24 tot 72 uur niet veel effect op de spiercontracties. Een studie uit 1987 toonde aan dat tijdens een vastperiode van 72 uur een gezonde volwassene nog steeds een hoge intensiteit oefening voor een korte periode (30 minuten of minder) kan uitvoeren.

Matige intensiteit oefeningen kunnen voor een langere duur (30-45 minuten) worden uitgevoerd. Als je echter tijdens het vasten ook geen water drinkt, moet je gewoon rusten, omdat het doen van oefeningen je kan uitdrogen, wat gevaarlijk is.

Als je langer dan 72 uur vast, moet het doen van oefeningen worden vermeden. Je hebt dan niet genoeg brandstof in je lichaam voor een training. Zelfs als je het gevoel hebt dat je er klaar voor bent, zullen alle positieve effecten van je training ernstig worden verminderd.

Aanrader: Afval mythes

Je lichaam bevindt zich in de honger-modus, wat betekent dat alle systemen van het lichaam zijn vertraagd zodat je niet zoveel calorieën verbrandt als anders en de eventuele resultaten van de krachttraining zullen sterk worden verminderd omdat je niet voldoende eiwitten consumeert die nodig zijn om het spierweefsel weer op te bouwen.

Dus als je minder dan 72 uur vast en je er goed bij voelt, ga er dan voor. Je kent je eigen lichaam zelf het beste.

Maar als je vast, dwing jezelf dan niet tot het doen van een training. Rust en ontspan je en ga voluit aan de slag wanneer je weer een volle maag hebt.

DELEN
In het dagelijks leven werk ik als persoonlijk fitnesscoach. Met mijn werk kan ik maar een beperkt aantal mensen bereiken, dankzij deze website hoop ik meer mensen goede informatie te geven over hoe ze een beter, mooier en gezonder lichaam kunnen krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER