Koolhydraten, eiwitten en vetten

3
222

De meeste sporters zijn zeer fanatiek. Niet alleen qua training, maar ook qua dieet. Wanneer ze moeten afvallen schrappen ze alle vetten uit hun dieet.

Wanneer ze spiermassa willen opbouwen, stoppen ze zich de hele dag vol met eiwitten. Beide ideen hebben juist het tegenovergestelde resultaat tot gevolg.

Voor een optimaal werkend lichaam moet het lichaam voorzien zijn van voldoende macronutrienten (brandstoffen en bouwstoffen in de vorm van koolhydraten, vetten en eiwitten) en micronutrienten (vitamines en mineralen).

In dit artikel worden de macronutrienten behandeld, uit welke voeding moet je ze halen en hoeveel moet je ervan binnenkrijgen?

Koolhydraten 50%

50% van je dagelijkse hoeveelheid calorien moet komen uit koolhydraten. Hoewel er lang gedacht is dat koolhydraten je vet maken en er ook velen dieeten zijn waar je geen koolhydraten mag eten, zijn koolhydraten zeer essentieel voor het lichaam.

Aanrader: 3 redenen waarom je eten je moe maakt

Koolhydraten kun je zien als de brandstof die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Koolhydraten zijn in grote getallen aanwezig in voedsel zoals aardappels, granen (brood), rijst en pasta.

Eiwitten 30%

Ongeveer een derde moet komen uit proteïne, oftewel eiwitten. In een dieet van 2500 calorien, betekend dit nog steeds 190 gram aan eiwitten per dag!

Eiwitten zijn de bouwstenen voor je spieren en zorgen dat spieren snel herstellen en groeien. Bij een teveel aan eiwitten worden deze niet gebruikt voor spier opbouw, maar worden ze omgezet in brandstof voor het lichaam.

De inname van eiwitten moet goed verdeeld zijn over de dag, zodat het lichaam ten alle tijden een voorraad tot zijn beschikking heeft.

Eiwitten zitten onder andere in vlees, vis, zuivelproducten, noten en natuurlijk eieren.

Vetten 20%

Veel mensen hebben bij vet het gevoel dat het slecht voor je is. Het tegenovergestelde is echter waar! Vet bevat vitale bouwstenen voor het lichaam die nodig zijn voor het bouwen van spiermassa en het goed functioneren van organen. Vetten zorgen ervoor dat je blijft leven!

Per dag moet je dieet voor 20% uit vetten bestaan, maar ren nu niet meteen naar de dichtsbijzijnde snackbar! Het gaat hier wel om de gezonde vetten die je bijvoorbeeld kunt vinden in olies, vlees en noten.

Het opstellen van een voedingsschema

Iedere gram eiwitten bevat 4 calorien. Iedere gram koolhydraten bevat ook 4 calorien, 1 gram vet bevat 9 calorien. Bepaal nu je dagelijkse calorie behoefte (rond de 2000 voor vrouwen en 2500 voor mannen), dit kan aan de hand van verschillende calculators op het internet.

Ook interessant: 3 redenen waarom je eten je moe maakt

Vermenigvuldig dit getal met de verschillende percentages en deel dit dan door het aantal calorien per gram en je weet precies hoeveel gram je per dag van alles binnen moet krijgen.

Een voorbeeld:

Stel je bent een vrouw en hebt 2000 calorien per dag nodig, hoeveel gram vet moet je dan eten per dag?

20% van 2000 is 400 calorien.
400 / 9 calorien per gram = 45 gram.

Een gezond dieet voor een vrouw die 2000 calorien per dag nodig heeft moet dus 45 gram aan gezonde vetten bevatten!

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

3 REACTIES

  1. ik zal me even voor stellen
    ik ben amber en ik heb een vraag kunnen
    jullie die beandwoorden ?
    als je op koolhydraten dieet
    bent wat mag je dan nog eten waar
    geen koolhydraten in zitten ?
    willen jullie dat laten weten als je blieft
    groetjes mij kussjes amber

LAAT EEN REACTIE ACHTER