Pre-Workout Voeding

1
228

Het is belangrijk om goed te eten voordat je gaat fitnessen, dit zorgt ervoor dat je lichaam voldoende energie heeft zodat je je training optimaal kunt uitvoeren.

In dit artikel zet ik de voordelen van een goede maaltijd voor een intensieve workout op een rijtje, ook zal ik behandelen waar een optimale maaltijd zoal uit moet bestaan.

Het eten van een goede maaltijd is de beste manier om je energie level omhoog te krijgen. Door genoeg energie in je lichaam te hebben zal je spierkracht en uithoudingsvermogen maximaal zijn.

Wanneer je niet genoeg hebt gegeten raak je snel door je voorraad glycogeen (de belangrijkste energieleverancier voor je spieren) heen. Wanneer je voorraad glycogeen op is zal je lichaam vet, maar ook spierweefsel(!) om gaan zetten in energie. Hierdoor verlies je spiermassa en dit is waarschijnlijk niet wat je wilt bereiken!

Wat moet ik eten?

Tijdens het sporten zal je lichaam veel energie nodig hebben. Deze energie krijgen we op verschillende manieren met onze voeding binnen. De belangrijkste leverancier van energie zijn koolhydraten. In je lichaam worden koolhydraten omgezet in glucose en dit dient als brandstof voor je spieren!

Koolhydraten is een verzamelnaam voor verschillende suikers en zetmeel. Verschillende soorten koolhydraten hebben een verschillend effect op het lichaam. Simpele Koolhydraten zullen snel worden omgezet worden in glucose. Wanneer je dus snel energie nodig hebt is het slim om bijvoorbeeld druivensuiker te nemen, dit word zeer snel door het lichaam opgenomen.

Het belangrijkste voor een pre-workout maaltijd zijn de zogenaamde complexe koolhydraten. Deze worden maar langzaam verteert en zorgen daarvoor dat je gedurende een lange tijd energie hebt!

Complexe Koolhydraten kun je vinden in voedsel zoals pasta, rijst, havermout en brood. Dit zijn dus echt aanraders om te eten voordat je naar de sportschool gaat! Het duurt ongeveer een uur tot anderhalf uur voordat deze koolhydraten omgezet worden in energie.

Let op! In bijvoorbeeld snoep zitten ook koolhydraten, maar dit zijn niet de complexe koolhydraten die je binnen wilt krijgen.!

1091438

Ook is het aan te raden wat eiwitten tot je te nemen. Eiwitten worden gebruikt voor het vervoer van zuurstof naar je bloed en voor het herstel en opbouw van spierweefsel. Kortom eiwitten zijn erg belangrijk!  Zoals je waarschijnlijk wel weet kun je eiwitten vinden in vis, kip en natuurlijk eieren. Ook kun je een whey shake nemen, dit heeft als voordeel dat het lekker makkelijk is en de eiwitten optimaal door je lichaam worden opgenomen.

Het is ook belangrijk om genoeg te drinken, dit zorgt ervoor dat je lichaam de temperatuur beter zal kunnen regelen tijdens een intensieve oefening.

Wanneer moet ik mijn pre-workout maaltijd eten?

Het is niet slim om meteen nadat je gegeten hebt te gaan sporten. Je lichaam heeft het voedsel nog niet omgezet in energie en ook kun je last krijgen van het voedsel. Wanneer je je erg inspant met veel voedsel nog in je maag heb je grote kans dat je misselijk wordt, wacht hierdoor altijd even nadat je gegeten hebt. Een andere reden om nog even te wachten is, wanneer je net gegeten hebt en oefeningen zoals squats of buikspieroefeningen wilt gaan doen. Dit kan zorgen voor winderigheid!

Optimaal is het om 60/90 minuten van te voren te eten, dit geeft je lichaam de tijd om het meeste van de maaltijd om te zetten in voedingsstoffen. Ook is het slim om vlak voordat je gaat fitnessen nog iets te nemen wat meteen voor energie zorgt (druivensuiker bijvoorbeeld).

Heb je tips of iets wat je altijd eet voordat je gaat fitnessen? Deel het met ons in de comments hieronder!

DELEN
Vroeger had ik last van overgewicht, tot ik op een dag in mijn bikini voor de spiegel stond en dacht, dit kan zo echt niet langer! Ik heb mijn leven omgegooid en ben fanatiek gaan sporten. Toen ik eenmaal resultaten begon te zien voelde ik me beter dan ooit en werd ik alleen nog maar fanatieker. Op dit moment ben ik tevreden met mijn lichaam en ik wil wat ik door de jaren heen hebt geleerd op het gebied van sporten graag met anderen delen!

1 REACTIE

  1. ik sport 3x per week ! uur eerst half uur loopband ,fiets of crostrainer wil afvallen
    nu ontbijt brinta of kwark of ei
    smiddags 3 br boterhammen
    savonds vis met groente of vlees en groenten
    tussendoor yogurt of fruit of rauwkost is dit in orde of is er iets verkeerd

LAAT EEN REACTIE ACHTER