Sportdranken

2
315

Iedereen weet waarschijnlijk wel dat je minimaal 2 liter water per dag moet drinken, maar vooral wanneer je sport is het belangrijk dat je lichaam voldoende gehydrateerd is.

Je lichaam bestaat grotendeels uit water. Het werkt als transportmiddel om voedsel aan te voeren en afvalstoffen af te voeren. Dit water moet regelmatig worden aangevuld zodat het proces van aan en afvoer kan doorgaan.

In dit artikel zal ik de verschillende sportdranken behandelen, wat is het verschil en wanneer moet je welke gebruiken?

Sportdranken kunnen we onderdelen in 2 verschillende categorien: de vochtvervangende drankjes en de hoolhydraten/energiedranken. Vochtvervangende dranken hebben als doel het vocht wat het lichaam nodig heeft sneller aan te vullen dan normaal water dit kan doen. Dankzij de vaak extra toegevoegde suikers blijft het bloedsuikerspiegel op peil en wordt er glycogeen bespaard.

Osmose

Osmose is het verschijnsel dat water beweegt van de binnenkant naar de buitenkant van een cel, op deze manier worden belangrijke voedingsstoffen aan de (spier)cellen toegevoegd.

Op dit verschijnsel is het verschil in sportdranken gebaseerd. De hoeveelheid opgeloste stoffen in sportdrank (zouten en suikers) wordt aangegeven met de termen hypotone, hypertone en isotone sportdranken.

Tip: Het belang van water

De osmotische druk bepaalt of een vloeistof van buiten de cel naar binnen de cel verplaatst, of dat de vloeistof uit de cel word gehaald. Een grote druk zorgt ervoor dat water uit de cellen vandaan gaat. Een relatief lage osmotische druk zorgt juist voor het tegenovergestelde, water word uit de darmen opgenomen en komt in de bloedbaan terecht.

Wat is nu het verschil tussen de drie verschillende dranken?

Een hypotone drank heeft een relatief lage osmotische druk, wat betekent dat hij per 100 ml minder suiker en elektrolyten bezit dan de eigen vochten van het lichaam. Doordat de drank meer verdund is, wordt hij sneller opgenomen dan water.

Een isotone drank heeft dezelfde osmotische druk als het lichaamsvocht, wat betekent dat hij ongeveer hetzelfde aan tal suiker en elektrolyten bevat per 100 ml en daardoor even snel of sneller wordt opgenomen dan water.

Tip: De gevolgen van alcohol op je fitness resultaten

Een hypertone drank heeft een grotere osmotische druk dan het lichaamsvocht, wat betekent dat hij ongeveer hetzelfde aantal suiker en elektrolyten bevat, dat wil zeggen, geconcentreerder is. Daardoor wordt hij langzamer opgenomen dan gewoon water.

Drinken voor de inspanning

Voordat je gaat sporten is het van belang dat je lichaam voldoende gehydrateerd is, dit vermijd de kans op uitdrogen en zal ervoor zorgen dat je maximaal kunt presteren!

Drinken tijdens de inspanning

Wanneer u van plan bent om langer dan 1 uur te sporten, is het van belang om een sportdrank te kiezen die voldoende suikers en natrium bevat. Hierdoor vallen veel verdunde drankjes en vruchtsappen af, aangezien deze vaak niet voldoende natrium bevatten.

Drinken na de inspanning

Na de inspanning zijn rehydraterende sportdranken met natrium het meest geschikt om de vochtbalans zo snel mogelijk aan te vullen en het extracellulaire vocht op peil te houden.

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

2 REACTIES

  1. Hallo,
    Ik ben 15 jaar en ik weeg rond de 45kg, ik ben wil graag een sixpack, daarom wilde ik nu al gaan beginnen met het kweken voor de zomer.
    Ik ben zowiezo niet dik, alleen heb wel een laagje spek en zou dit graag willen veranderen.
    Ik doe op het moment elke dag 20x sit up 20x push up en crushes, verder zit ik op voetbal.
    Maar, ik kan niet afblijven van lekker eten….
    Als we in de middag met vrienden naar de stad gaan dan kan ik geen nee zeggen tegen een broodje of iets anders.
    Ik zou graag een reactie hierop willen, waarop verteld wordt wat ik moet gaan doen om die sixpack te krijgen..
    Alvast héél erg bedankt

    Jean-paul

    • 20 sit ups zullen het verschil niet maken, voor een duidelijk zichtbare sixpack zul je zwaardere oefeningen moeten doen die spieren forceren te groeien! Op deze site staan diverse andere oefeningen voor je buikspieren die je kunt doen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER