Drie overgewaardeerde supplementen die zonde van je geld zijn

0
194

De supplementenindustrie heeft wel wat overeenkomsten met gokken in Vegas: veel beloften, hoop en grote dromen, maar het leidt meestal tot teleurstelling en een groot financieel verlies.

Dat gezegd hebbende wil ik aangeven dat niet alle supplementen slecht zijn. Vele hebben voordelen, maar het kost wat tijd om er onderzoek naar te doen. Om je wat tijd te besparen zal ik drie supplementen bespreken die vaak opkomen als “meest gekocht” maar meer een hype zijn dan dat ze je daadwerkelijk helpen met het bereiken van je fitheid en voedingsdoelen.

Frambozenketonen

Er bestaan veel supplementen, bijna allemaal vetverbranders, die mensen alleen maar nemen omdat ze aangeraden zijn door een bepaalde man: Dr. Oz. Hieronder vallen frambozenketonen, groene koffie extract, Afrikaanse mango en 5-HTP (er zijn er nog veel meer, maar deze zijn het populairst).

Hoewel groene koffie extract en 5-HTP echt een rol kunnen spelen als supplement (alleen niet echt als vetverbranders) en is dit bij frambozenketonen niet het geval.

Lees ook: Waar een goed pre-workout supplement aan moet voldoen

Ondanks dat dit supplement redelijk populair is, is er totaal geen bewijs die de beweerde voordelen ondersteunen.

Er zijn op het moment geen onderzoeken gedaan naar de werking van frambozenketonen bij mensen. Er zijn een paar onderzoeken gedaan waaruit bleek dat een grote dosis voor ratten minimaal werkte als vetverbrander, maar deze dosis is 1000 keer hoger dan wat je in de meeste pillen zult vinden.

Het is zelfs zo dat de enige manier om deze dosis binnen te krijgen via een injectie zou zijn!

Bron:

  • Morimoto C, et al. Anti-obese action of raspberry ketone. Life Sci. (2005)

Glutamine

Glutamine was een van de eerste aminozuren die aan atleten werden aangeraden om hun prestaties, herstel en spieropbouw te verbeteren. Het concept was heel eenvoudig: hoe meer glutamine een spiercel krijgt, des de meer spieren er worden opgebouwd; een simpele dosisafhankelijke relatie waarvan veel mensen dachten dat het zou resulteren in een doorgaande toename van de spieren.

Helaas was dit niet terug te zien in onderzoeken op mensen waarin glutamine supplementen niet beter presteerden dan placebo’s waar het ging om het opbouwen van spieren. Het ging ook niet om een foutje; tijdens diverse onderzoeken faalde glutamine keer op keer.

Later werd ontdekt dat de ingewanden en de lever dol zijn op glutamine en dat zij het contact van glutamine met de rest van het lichaam reguleren door het niveau vast te stellen en het door te voeren aan orgaan- en immuun cellen.

Hoewel glutamine nog steeds een rol speelt bij glutaminetekorten (brandwondenslachtoffers, mogelijk veganisten en duursporten van meer dan 2 uur) speelt het geen rol als supplement omdat het niet in voldoende mate bij de spieren kan komen.

Ook interessant: Alles over thermogene afslank producten

Dat betekent niet dat glutamine geen voordelen heeft. Het kan je immuunsysteem versterken, maar als het gaat om fitheid (buiten gezond blijven) zal je geen verbetering zien.

Belangrijk voor de marketinghype is dat je lichaam de hoeveelheid glutamine reguleert die je spieren kunnen krijgen. Dus glutamine wekt geen verhoogde spiereiwitsynthese op.

Bronnen:

  • Wilkinson SB, et al. Addition of glutamine to essential amino acids and carbohydrate does not enhance anabolism in young human males following exercise. Appl Physiol Nutr Metab. (2006)
  • Candow DG, et al. Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. Eur J Appl Physiol. (2001)

Glucosamine

Glucosamine is een van de meest gebruikte supplementen in de Westerse wereld en heeft een bijna onaantastbare positie; blijkbaar is het hét gezondheidssupplement voor gewrichten.

Dat gezegd hebbende zijn er veel problemen rondom het onderzoek naar dit product waaronder:

Het is geen ‘gewricht gezondheid’ supplement, het is een ‘anti-artrose’ supplement. Hoewel het verschil niet uitmaakt voor mensen met artrose (kraakbeenslijtage) ligt dit compleet anders voor een atleet die gewrichtspijn of pijn na het trainen wil verminderen.

Er is geen bewijs voor het effect van glucosamine als dit oraal wordt ingenomen. Voor glucosamine in combinatie met sulfaat is dit er wel. In diverse onderzoeken lijkt het erop dat de effecten die geassocieerd worden met glucosamine supplementen eigenlijk te danken zijn aan het idee dat het sulfaat een inactieve stabilisator is van glucosamine.

Zwaveltekorten kunnen atrose symptomen veroorzaken en veel supplementen met zwavel (MSM, N-acetylcysteine, SAMe) worden gebruikt voor het verminderen van gewrichtspijn.

Ook interessant: Tips om je testosteron niveau te verhogen

Zelfs de anti-artrose effecten van glucosamine zijn zeer onbetrouwbaar en werken voor sommige mensen wel en voor anderen niet. De onbetrouwbaarheid van de supplementen ligt in lijn met de hypothese dat zwavel supplementen de symptomen, als reactie op een tekort, verlichten (met geen inherent effect op mensen met een adequate zwavelinname).

Conclusie: er is geen goed bewijs om het gebruik van glucosamine te ondersteunen, maar een ander ingrediënt dat gebruikt is in het supplement (sulfaat) kan wel effectief zijn. Maar zelfs dan werkt het alleen maar tegen artrose klachten en niet tegen andere oorzaken van gewrichtspijn waar veel mensen het voor slikken.

Bronnen

  • McAlindon TE, et al. Glucosamine and chondroitin for treatment of osteoarthritis: a systematic quality assessment and meta-analysis. JAMA. (2000)
  • Richy F, et al. Structural and symptomatic efficacy of glucosamine and chondroitin in knee osteoarthritis: a comprehensive meta-analysis. Arch Intern Med. (2003)
  • Clegg DO, et al. Glucosamine, chondroitin sulfate, and the two in combination for painful knee osteoarthritis. N Engl J Med. (2006)

 

DELEN
Krachttraining is mijn passie en ik ben dan ook dagelijks in de sportschool te vinden. Gedurende mijn jaren in (en buiten!) de sportschool heb ik veel ervaring opgedaan wat betreft diverse supplementen. Via deze website wil ik deze kennis graag met jullie delen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER