Tips om je testosteron niveau te verhogen

0
166

Goede testosteron niveaus behouden kan allerlei kwaaltjes voorkomen voor mannen als ze ouder worden. In dit artikel lees je hoe je veilig je testosteron niveau kunt verhogen zodat je de medische voordelen van dit hormoon kunt benutten.

Dieet

Het dieet speelt een grote rol bij de testosteronproductie. Allereerst, sla geen maaltijden over. Je lichaam heeft een constante bron van calorieën en voedingstoffen nodig om hormonen aan te kunnen maken.

Ook interessant: Wat zijn BCAA's

Ten tweede, wees niet te zuinig met vetten. Dieetniveaus van vetten die onder de 30% komen kunnen de hormoonproductie verstoren. Hetzelfde geldt voor weinig koolhydraten, en veel eiwit diëten zoals Atkins, omdat constant hoge eiwit niveaus ook een testosteron-killer zijn. Probeer dus je eiwitinname tot ongeveer 15% te beperken. Kies enkelvoudig onverzadigde vetten zoals pinda’s voor een extra boost. Superfoods zoals knoflook, broccoli en kool kunnen je testosteronniveau ook verhogen.

Gewichtsverlies kan ook helpen, als je obesitas hebt, maar verlies niet te veel gewicht in een te korte tijd anders gaat je lichaam in hongermodus en wordt er geen testosteron meer geproduceerd.

Tenslotte, drink niet te veel. Te veel drinken heeft ook een slechte invloed op je testosteron.

Sporten en leefstijl

Verbeter je work-out. Penn State onderzoekers hebben aangetoond dat drie sets beter werken dan één of twee sets als het aankomt op het verhogen van testosterongehaltes. Zorg ervoor dat je zware gewichten heft, zo zwaar dat je de vijfde herhaling niet meer kunt halen.

Doe oefeningen die meerdere spieren aanpakken, zoals squats of bankdrukken, in plaats van oefeningen die gefocust zijn op één specifieke spier. Neem voldoende rust tussen work-outs. Volgens een onderzoek van de University of North Carolina resulteerde over-trainen in een verlaging van maar liefst 40% van het testosteron gehalte.

Aanrader: Wat zijn BCAA's

Neem daarom voldoende slaap en train nooit dezelfde spiergroepen twee dagen na elkaar. Daarnaast is ook seks goed voor de hoeveelheid testosteron die het lichaam aanmaakt. Om je testosteron hoog te houden moet je ten minste één keer per week een zaadlozing hebben.

Supplementen

Verhoog je testosteronniveau door het supplement zink, een mineraal dat normaal nauwelijks voorkomt in een dieet. Vitamine B6 en magnesium helpen het lichaam bij het gebruik van zink, en dat gebeurt door cholesterol om te zetten in testosteron. Neem visoliecapsules voor essentiële vetzuren.

Onthoud dat vet een cruciale rol speelt bij de testosteronproductie. Essentiele vetzuren zijn een gezonde manier om de productie op peil te houden. Zorg voor voldoende inname van vitamines A, B, C en D, alsmede de inname van Borium en selenium, om te zorgen voor optimale testosteronniveaus.

Aanrader: Wat zijn BCAA's

En pas op, terwijl er vele supplementen bestaan zoals bijvoorbeeld DHEA, kunnen velen zorgen voor een slechtere gezondheid.

Hetzelfde geldt voor testosteron injecties en pillen, die kunnen leiden tot verhoogt cholesterol, verschrompelde balzakken en leverproblemen.

DELEN
Krachttraining is mijn passie en ik ben dan ook dagelijks in de sportschool te vinden. Gedurende mijn jaren in (en buiten!) de sportschool heb ik veel ervaring opgedaan wat betreft diverse supplementen. Via deze website wil ik deze kennis graag met jullie delen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER