Vitamine K

0
143

Vitamine K is eigenlijk een verzamel naam voor twee verschillende vitaminen. Vitamine K1 die invloed heeft op de bloedstolling en Vitamine K2 die invloed heeft op de botstofwisseling. Beide worden door bacteriën aangemaakt in de darmen.

In dit artikel zal ik deze twee vitamines verder onder de loop nemen.

Vitamine K1

Vitamine K1 helpt met het vloeibaar houden van je bloed en voorkomt dus opstoppingen. Vitamine k1 zit in groenten zoals spinazie, brocolli en andere groene groenten. Aangezien kleine kinderen de eerste drie maanden nog geen vitamine K1 aanmaken krijgen ze dit als supplement na hun geboorte.

Uit onderzoek is gebleken dat iedereen eigenlijk voldoende vitamine k1 in zich heeft en dat het eigenlijk niet nodig is om dit extra tot je te nemen.

Vitamine K2

Vitamine K2 speelt een rol bij je botstofwisseling. Het zorgt ervoor dat je botten en tanden calcium kunnen opnemen. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer mensen die last van botontkalking extra Vitamine K2 nemen de bot dichtheid met 6% toeneemt. Vitamine K2 zit voornamelijk in melkproducten, ei, kip en vlees.

Zoals je ziet zijn de vitamine K1 en K2 verschillend en is het eigenlijk ook onlogisch dat deze beide vitamines ‘vitamine k’ worden genoemd.

Vitamine K als supplement

De aanbevolen hoeveelheid vitamine K is 90-120 microgram per dag. Uit onderzoek is gebleken dat het binnenkrijgen van genoeg vitamine K2 moeilijker is dan het binnenkrijgen van vitamine K1. Wanneer je op zoek gaat naar een supplement is het daarom vooral belangrijk om te kijken hoeveel vitamine K2 hierin zit. Dit ook omdat vitamine K1 een stuk goedkoper is en producenten dit er maar al te graag instoppen.

 

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER