Zes metabolisme verhogende voedingsmiddelen om sneller af te vallen

0
136

Metabolisme is het proces van de manier waarop je lichaam hetgeen je eet en drinkt omzet in energie. Zelfs in ruste heeft je lichaam energie nodig uit calorieën om noodzakelijke functies als de ademhaling en bloedcirculatie op gang te kunnen houden.

Het aantal calorieën dat het lichaam nodig heeft is afhankelijk van leeftijd, geslacht en lichaamssamenstelling.

Voeding en spiermassa beïnvloeden de stofwisseling

De beste manier om het metabolisme te verhogen, is om de spiermassa te vergroten met behulp van krachttraining. Spiermassa verbrandt in rusttoestand meer calorieën dan vet, dus door het omzetten van een deel van het vet in spieren of het kweken van meer spieren, zal het algehele metabolisme verhoogd worden waardoor je meer calorieën verbrand gedurende de dag.

Bekijk ook: Gevaarlijk afvallen

Hoewel het gebruik van diëten om het metabolisme te verhogen niet alom bewezen is, zijn er bepaalde voedingsmiddelen die het aantal calorieën dat je verbrandt tijdelijk kunnen verhogen:

Groene thee

Het best geleverde bewijs voor het verhogen van het metabolisme komt van groene thee. Verschillende onderzoeken tonen aan dat het drinken van meerdere kopjes groene thee per dag, welke cafeïne en catechine bevat, ervoor kan zorgen dat je lichaam meer energie verbruikt. Een bepaald oxidant; epigallocatechinegallaat (EGCG), draagt bij aan een kleine verhoging in de calorieverbranding.

Water

Het lichaam heeft water nodig om voedsel te verwerken en calorieën om te zetten in bruikbare energie. Daarom zorgt uitdroging ervoor dat het lichaam niet goed werkt en dit proces vertraagd wordt.

Capsaicin

Dit is een bestanddeel van pittige pepers die ze de brandende sensatie geven en het kan je metabolisme opkrikken. Probeer pittiger te eten door chili pepers toe te voegen aan roerbakgerechten, sauzen of soepen.

Cafeïne

Deze stimulator die in koffie en thee zit kan het aantal calorieën dat je lichaam verbrandt verhogen, maar de meeste onderzoeken hebben dit effect bewezen bij een erg hoge inname (8-10 kopjes per dag).

Lees ook: Gevaarlijk afvallen

Bij sommige mensen kan koffie leiden tot maagzuur, hoge bloeddruk of slaapproblemen. Dus verhoog je cafeïne inname niet wanneer je deze bijwerkingen hebt.

Magere eiwitten

Eiwitrijk eten verhoogt het verzadigingsgevoel, wat te veel eten kan voorkomen. Hoewel eiwitrijk voedsel het metabolisme niet specifiek verhoogt, kan het eten van magere eiwitten zoals kip of eieren ervoor zorgen dat je langer vol zit.

Volle granen

Volle granen, zoals havermout of gerst, hebben een hoog vezelgehalte en doen er langer over om verteerd te worden. Dit betekent dat je metabolisme langer bezig is om dit voedsel om te zetten in bruikbare energie.

Het effect van weinig eten op je metabolisme

Vermijd crash diëten of diëten met zeer weinig calorieën. Het eten van te weinig calorieën (minder dan 1800 per dag voor mannen of minder dan 1200 per dag voor vrouwen) kan je lichaam in de uithonger modus brengen, waardoor je metabolisme vertraagt om ervoor te zorgen dat het voedsel niet te snel  verbrand wordt en je zelfs spiermassa kwijt kunt raken. Dit maakt het erg moeilijk om af te vallen.

Bekijk ook: Inzicht in je Metabolisme: Wat Bepaalt Je BMR?

Op lange termijn zal het toevoegen van deze voedingsmiddelen aan je eetpatroon je metabolisme in ruststand verhogen. Maar het is geen snelle oplossing om af te vallen. Meer sporten verbrandt meer calorieën dan deze voeding; als je graag wilt afvallen, zorgt dan dat je gezond eet en meer beweegt.

DELEN
Na de opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond te hebben adviseer ik nu sporters, maar ook bijvoorbeeld mensen met een ziekte wat betreft hun voeding en eetgedrag. Heb je een vraag over een van mijn artikelen? Stel hem dan gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER